James joyce and the jesuit pedagogy

authorship and epiphany James Joyce and the jesuit pedagogy

Authors

Keywords:

James Joyce, Jesuit pedagogy, epiphany, authorship

Abstract

In Portrait of the Artist as a Young Man, considered autobiographical, Joyce, in narrating the story of Stephen Dedalus, his sufferings, his revolt against religious creation, speaks of his own life and suffering to free himself from religion and become an author. The Ratio Studiorum, a teaching method that underlies Jesuit pedagogy, based on the repetition and imitation of classical texts, limits freedom of choice and interpretation - which characterize authorship. We evidenced that what prevented authorship was the access to the archive. Joyce develops a theory based on the Tomist concept of quiddditas. Looking for the ideal artistic beauty, he finds the "epiphany", the moment of esthesia in which the artist unveils the "coisity" of being.

Author Biography

Leda Verdiani Tfouni, Universidade de São Paulo – USP / SP

Dep. de Psicologia.

Linguística Aplicada

References

Auroux, S. A revolução tecnológica da gramatização. Trad. Eni Orlandi. Campinas: Editora da Unicamp, 1992.

Azevedo, L. Qual o retrato do artista? Cogito, 7, 49-55, 2006. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-94792006000100008 em 4 fev. 2019.

Botas, M. A Ideia de Tradução da Bíblia no Século XVII: Sacy e Simon. Miolo Babilonia final saida, p.213-228, 2005. Recuperado de http://recil.grupolusofona.pt/bitstream/handle/10437/413/ensaios_mario_botas.pdf;sequence=1 em 17 fev. 2019.

Costa, G. C. Ler o arquivo hoje sem práticas reducionistas. Travessias, 2(1), 4-6, 2008.

Fernández, K. F. S. A arte retórica de Padre Antonio Vieira. Espéculo. Revista de estudios literários, 2008. Recuperado de http://www.ucm.es/info/especulo/numero37/avieira.html em 12 mar. 2019.

Foucault, M. O que é um autor. Lisboa: Passagens/Veja, 1992.

Gallo, S. L. Discurso da escrita e ensino. Campinas: Ed. da Unicamp, 1992.

Gardeil, H. D. Iniciação à Filosofia de S. Tomás de Aquino. São Paulo: Duas Cidades, 1967.

Ginzburg, C. O Queijo e os Vermes. São Paulo: Cia. das Letras, 1985.

Haroche, C. Fazer Dizer Querer Dizer. São Paulo: Hucitec, 1991.

Jakobson, R. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 1971.

Joyce, J. Retrato do artista quando jovem. (J. G. Vieira, Trad.). São Paulo: Ediouro S.A, 2001.

Joyce, J. Epifanias. Trad. Piero Eyben. São Paulo: Iluminuras, 2012.

Joyce, J. Epifanias. (T. Tadeu, Organização, tradução e notas, 1ª. Ed.). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

Klein, L. F. Atualidade da pedagogia Jesuítica. São Paulo: Edições Loyola, 1997.

Lacan, J. O seminário, livro XXIII: o sinthoma. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

Mesquida, P. Catequizadores de índios, educadores de colonos, Soldados de Cristo: formação de professores e ação pedagógica dos jesuítas no Brasil, de 1549 a 1759, à luz do Ratio Studiorum. Educar em Revista, 48, 235-249, 2013.

Oliveira, H. G. de. Apresentação. In J. Joyce, J. Retrato do artista quando jovem. Trad. José Geraldo Vieira. São Paulo: EDIOURO, 6-22, 2001.

Ovídio, P. Metamorphoses, VIII -Niso, Daedalus e Ícaro, e Filémon e Baucis. Lisboa: Livros Cotovia, 2007.

Pêcheux, M. Ler o arquivo hoje. Trad. Maria das Graças Lopes Morin do Amaral. In E. P. Orlandi (org.). Gestos de leitura: da história no discurso. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 55-66, 1994.

Pécora, A. Para ler Vieira: as 3 pontas das analogias nos Sermões. FLOEMA - Caderno de Teoria e História Literária, Ano I(1), 29-36, 2005.

Pompeu, C. A. O início da filosofia no Brasil. 2008. Recuperado de http://claudioarantespompeu.blogspot.com/2008/09/o-inicio-da-filosofiano-brasil.html. Acesso em 28/01/2019 em 28 fev. 2019.

Russo Jr., C. Resenha de “Retrato do Artista Quando Jovem”. Espaço Marcel Proust, 2009. Recuperado de http://proust.net.br/blog/?p=62 em 08 jan. 2019.

Shigunov Neto, A.; Maciel, L. S. B. O ensino jesuítico no período colonial brasileiro: algumas discussões. Educar em Revista, (31), 169-189, 2008.

Tfouni, L. V. Letramento e alfabetização (9ª ed.). São Paulo: Cortez Editora, 2010.

Vieira, A. Os Sermões. São Paulo: Hedra, 2001.

Published

2021-05-28

How to Cite

Tfouni, L. V. (2021). James joyce and the jesuit pedagogy: authorship and epiphany James Joyce and the jesuit pedagogy. Intercâmbio, 48, 20–39. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/51783

Issue

Section

Artigos