CRITICAL AND DECOLONIAL EFFORTS IN TEACHER EDUCATION: REFLECTIONS OF ENGLISH TEACHERS WORKING IN A LANGUAGE SCHOOL FRANCHISE

Authors

Keywords:

English language teacher education, language course, study group, critical and decolonial efforts.

Abstract

This study aims to discuss how an English language teacher education proposal developed in a language school franchise, located in Anápolis-GO, after the implementation of a study group. As a theoretical framework, we draw on post-structuralism, post-modernism, Critical Applied Linguistics and decolonial thinking studies. The empirical material was generated from the oral narratives of four teachers who worked in the school in the year of 2018. Our problematizations demonstrated that the teachers were able to take a more critical and situated look at their professional context after contact with the theoretical texts and the discussions held in the study group. 

Author Biographies

Ricardo Regis ALMEIDA, Universidade Estadual de Goiás

Doutorando em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG), mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (2017) e licenciado em Letras - Português/Inglês e suas respectivas Literaturas (2014) pela mesma instituição. Membro da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB) e do grupo de pesquisa Transição. Interessa-se pelas áreas de formação de professores de línguas estrangeiras/adicionais, educação linguística crítica e linguística aplicada crítica. Atualmente, ocupa o cargo de professor de inglês na escola Interamérica.

Barbra SABOTA, Universidade Estadual de Goiás

Graduada em Letras Português – Inglês pela Universidade Federal de Goiás (1998). Mestre (2002) e doutora (2008) em Letras e linguística pela Faculdade de Letras da UFG. Pós doutora (2014) em Linguística Aplicada pela UnB. Professora e pesquisadora no curso de Letras e no programa de pós-graduação Stricto Sensu em Educação Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás - Unidade Anápolis de Ciências Socioeconômicas e Humanas. Desenvolve pesquisas sobre Letramentos Críticos, sobretudo digitais e multimodais. Vice-líder do grupo de Pesquisa Perspectivas Críticas em Educação Linguística, Letramentos e Discurso cadastrado no CNPq.

Published

2021-05-28

How to Cite

ALMEIDA, R. R., & SABOTA, B. (2021). CRITICAL AND DECOLONIAL EFFORTS IN TEACHER EDUCATION: REFLECTIONS OF ENGLISH TEACHERS WORKING IN A LANGUAGE SCHOOL FRANCHISE. Intercâmbio, 48. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/51812

Issue

Section

Artigos