Whatsnews

a course on whatsapp for teachers of english grounded on complexity and transdiciplinarity

Authors

Keywords:

English teachers’ development, mobile learning, transdisciplinarity, complexity, WhatsApp

Abstract

This article presents a perspective of a qualitative study with English teachers who participated in a WhatsApp course called WhatsNews. The course aimed to provide a complex transdisciplinary mobile experience in English. Thus understood, this experience sought to encourage teachers to expand their understanding of the world (NICOLESCU, 2000), reflect on life, others, and themselves (MORIN, 2015a), and build knowledge spontaneously (SACCOL et al., 2011). The research, grounded on the complex hermeneutic-phenomenological approach (FREIRE, 2017), interpreted the participants' perception of this experience.

Author Biography

Solange Lopes Vinagre Costa, LAEL/PUC-SP

Doutoranda em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC/SP. Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC/SP. Possui especialização Lato Sensu em Tradução pela USP-SP e graduação em Letras, habilitações Tradutor e Intérprete, pela Faculdade Ibero Americana.

References

COPE, B.; KALANTZIS, M. Conceptualizing e-Learning. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Org.) e-Learning ecologies: principles for new learning and assessment. New York: Routledge, 2017. p. 1-45.

FREIRE, M.M. Da aparência à essência: a abordagem hermenêutico-fenomenológica como orientação qualitativa de pesquisa. In: ROJAS, J.; STREINGHETA, L.M. (Orgs.). Educação, pesquisa e prática docente em diferentes contextos. Campo Grande: Life Editora, 2012. p.181-199.

FREIRE, M.M. Uma abordagem metodológica e uma teoria do conhecimento: relato de um encontro e a emergência de uma tessitura. In: FREIRE, M.M.; BRAUER, K.C. N.; AGUILAR, G. (Orgs.). Vias para a pesquisa: reflexões e mediações. São Paulo: Cruzeiro do Sul Educacional, Campus Virtual, 2017. p.176-182.

LEFFA, V. J. Transdisciplinaridade no ensino de línguas: a perspectiva das teorias da complexidade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 6, n. 1, 2006. p.27-49.

LEFFA, V. J. Redes sociais: ensinando línguas como antigamente. In: ARAÚJO, J; LEFFA, V. (Orgs.). Redes sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender? São Paulo: Parábola, 2016a. p. 137-153.

LEFFA, V. J. Língua estrangeira: ensino e aprendizagem. Pelotas: EDUCAT, 2016b.

LEFFA, V. J. Tecnologias educacionais: o professor como polinizador. 2021. Vídeo (8 min). Disponível em https://youtu.be/WyY2w-Ro634. Acesso em 10 out. 2022.

MORAES, M.C. Da epistemologia da complexidade à docência transdisciplinar. In: DRAVET, F; PASQUIER, F.; COLLADO, J.; CASTRO, G. (Orgs.). Transdisciplinaridade e educação do futuro. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade, Universidade Católica de Brasília, 2019. p.135-163.

MORIN, E. et. al. Carta da transdisciplinaridade. Portugal: Convento da Arrábida, 1994.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. 5 ed. Porto Alegre: Sulina, 2015a.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5 ed. Porto Alegre: Sulina, 2015b.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 23 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

NICOLESCU, B. Um novo tipo de conhecimento - transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, B. et al. Educação e transdisciplinaridade. Brasília: Unesco, 2000. p. 9-25.

NICOLESCU, B. Methodology of transdisciplinarity – levels of reality, logic of the included middle and complexity. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science Vol: 1, No:1. 2010, p.19-38,

NICOLESCU, B. Being Transdisciplinary, as Keystone of Facing the Challenges of the 21st Century. In: NICOLESCU, B.; YEH, R.T; Ertas, A. Being Transdisciplinary. USA: TheATLAS, 2019. p.1-5.

PETRAGLIA, I. Educação e complexidade: os sete saberes na prática pedagógica. In: MORAES M.C., ALMEIDA, M.C. (Orgs.). Os setes saberes necessários à educação do presente: por uma educação transformadora. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012. p.129-147.

SACOLL, A., SCHLEMMER, E., BARBOSA, J. M-learning e U-learning: novas perspectivas da aprendizagem móvel e ubíqua. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

UNESCO. Glossário de terminologia curricular. 2016. Disponível em http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/ibe-glossary-curriculum_por.pdf. Acesso em 10 out. 2022.

Published

2022-12-21

How to Cite

Costa, S. L. V. (2022). Whatsnews: a course on whatsapp for teachers of english grounded on complexity and transdiciplinarity. Intercâmbio, 51, e57730. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/57730

Issue

Section

Artigos