For a more critical teacher education
group think-aloud as a way for formation readers and teachers
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-759X2023V54e65372Keywords:
group think-aloud, dialog, teacher education, reader formation, large-scale evaluationsAbstract
This article seeks to reflect on the challenges faced in teacher and reader training, proposing an approach based on the principles of Freirean pedagogy (FREIRE, 1970), Bakhtin's dialogism (BAKHTIN, 1992; BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, 2010) and the theoretical-methodological construct of Group Think-Aloud (PAG) (ZANOTTO, 1992, 1995), for more collaborative, critical and transformative teacher education. To do this, we start by problematizing large-scale assessments and how their results and intentions impact educational practices and teacher education. Finally, we share a proposal for teacher education, supported by the PAG, which aims to educate readers more effectively.
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 14. Ed. Tradução Michel Lhud; Yara F. Vieira. São Paulo: HUCITEC, 2010.
BICALHO, D. C. Leitura. In: FRADE, I. C. A. S; VAL, M.da G. C.; BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Brasil no PIRLS 2021: Sumário Executivo. Brasília, DF: Inep, 2023.
BREGUNCI, M. G. de C. Glossário Ceale de termos de Alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, CEALE/Faculdade de Educação da UFMG. 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/leitura Acesso em 09 de dez. de 2023.
CAED. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação. Avaliação da Fluência em Leitura. Universidade Federal de Juiz de Fora. Disponível em https://institucional.caeddigital.net/tecnologias-2/fluencia.html Acesso em 12 de dez. de 2023.
CAETANO, C.; RIBEIRO, O. Possibilidades de reflexão: o ensino de leitura e as provas de larga escala. Universidade de Brasília (UnB), 2014. Disponível em: https://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/11/125.pdf Acesso em 12 de dez. de 2023.
FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L.B. (Org.). The nature of intelligence. Hillsdale, N.Y.: Erlbaum, 1974. p. 231-235.
FREIRE, P. A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
JOBIM E SOUZA, S. Infância e Linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. Campinas: Papirus, 1994.
KOWALTOWSKI, D. C. C. Arquitetura Escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.
MARCUSCHI, L. A. Compreensão de textos: algumas considerações. In: DIONISIO, Ângela e BEZERRA, Auxiliadora. O Livro Didático de Língua Portuguesa: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2008.p.46-59.
MELO, D. C. R. Da mediação à formação de leitores literários: afetos, diálogos e intencionalidade. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2023.
OECD. PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. PISA, OECD Publishing, Paris, 2023. Disponível em https://doi.org/10.1787/53f23881-en
PENNYCOOK, A. A linguística aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, I; CAVALCANTI, M. C. (org.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, p. 23-49, 1998.
RATIER, R. Pisa: esperar resultado diferente fazendo igual é loucura. Disponível em https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/rodrigo-ratier/2023/12/05/pisa-esperar-resultado-diferente-fazendo-igual-e-loucura.htm Acesso em 6 de dez de 2023.
ROJO, R. Esferas ou campos de atividade humana. In: FRADE, I. C. A. S; VAL, M.da G. C.; BREGUNCI, M. G. de C. Glossário Ceale de termos de Alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, CEALE/Faculdade de Educação da UFMG. 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/esferas-ou-campos-de-atividade-humana Acesso em 09 de dez. de 2023.
ROJO R. Letramentos. In: ROJO, R. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. p.11-26
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed, 2000.
WOLF, Maryanne. O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era. Tradução: Rodolfo Ilari e Mayumi Ilari. – São Paulo: Contexto, 2019.
ZANOTTO, M. S. Linguística aplicada: da aplicação da linguística à linguística transdisciplinar. Org.: Mara Sofia Zanotto Paschoal, Maria Antonieta Alba Celani. São Paulo: EDUC, 1992.
ZANOTTO, M. S. Metáfora, cognição e ensino de leitura. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 11, n. 2, p. 241-254, 1995.
ZANOTTO, M. S. et al. Apresentação à edição brasileira. In: LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana, 2002. p. 9-37.
ZANOTTO, M. S. Modelos culturais e indeterminação metafórica. Organon, Porto Alegre, n. 43, p. 97-118, dez. 2007.
ZANOTTO, M. S.; PALMA, D. V. Opening Pandora’s box: multiple readings of a metaphor. In: ZANOTTO, M. S., CAMERON, L.; CAVALCANTI, M. Confronting metaphor in use: an applied linguistic approach. Amsterdam: John Benjamins, 2008. p. 11-43.
ZANOTTO, M. S. Multiple Readings of ‘metaphor’ in the classroom: coconstruction of inferential chains. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 26 (esp.), p. 615-644, 2010.
ZANOTTO, M. S. A construção de uma prática de letramento para o ensino pesquisa de leitura da ‘metáfora’ em textos literários. In: LIMA, A. (Org.). A propósito da metáfora. Recife: Editora da UFPE; Cátedra Unesco de Leitura – PUC/Rio, 2014 p. 193-241.
ZANOTTO, M. S.; SUGAYAMA, A. M. Um confronto Heurístico entre práticas de letramento e as epistemologias do monologismo e do dialogismo. In: Signum: Estudos da Linguagem. Londrina, n. 19/1, p. 11-39, jun. 2016.
ZANOTTO, M. S. Diálogos imprescindíveis: metáfora, cognição e letramento literário In: Linguagem, cognição e cultura: estudos em interface / organização Sandra Cavalcante, Rosângela Gabriel, Heronides Moura. - 1. ed. - Campinas, SP: Mercado de Letras, 2020. p. 127-156.
ZITKOSKI, J. J. Dialogicidade. In: Dicionário Paulo Freire. STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs.). 2a. edição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dianne Cristine Rodrigues de Melo, Mara Sophia Zanotto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.