Orality practices in Portuguese Language based on the introductory texts of the National Common Curriculum Base

Authors

Keywords:

teaching, orality, curriculum prescription

Abstract

In this article, we analyze the introductory text referring to the orality axis available in the following section of the BNCC document: Elementary school stage - item 4.1 Language area - item 4.1.1 Portuguese Language, which prescribes the guidelines for the teaching of Portuguese, the from the implementation of the National Curricular Common Base. The document approved in December 2017 defines mandatory guidelines for teaching the mother tongue by proposing four axes: reading, writing, orality and linguistic analysis. For the purposes of this work, we will prioritize the focus on orality practices, having as theoretical reference the enunciative-discursive perspective proposed by Bakhtin (2006) and by the members of his circle. Fully assuming this perspective, we defined the dialogic analysis of discourse as a methodological resource.

Author Biographies

Marina de Fatima Ferreira Nascimento, Universidade São Francisco de Itatiba

Doutoranda do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação (USF - Campus Itatiba)

Milena Moretto, Universidade São Francisco de Itatiba

Professora concursada no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco.

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016, p 11-70.

BRAIT, B. Bakhtin: outros conceitos chave. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2018. Disponível em: www.basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 04 jul.2019.

BUSATTO, C. Práticas de Oralidade na sala de aula. São Paulo: Cortez, 2010.

COSTA, H. P.; DIAS, V. M. A profissionalização generalizada na reforma do ensino médio. Revista científica Trabalho Necessário. v.19, n. 39, 2021 (maio-agosto). Disponível em: htpps//periódicos.uff.br/article/download. Acesso em: 23 Jun.2022.

FREITAS, L. C. BNCC: uma base para o gerencialismo-populista. 2017 Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/tag/bncc/. Acesso em: 16 mar.2021.

GERALDI, J. W. O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular. Artigo. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez. 2015. Disponível em: . Acesso em 12 julh.2019.

GERALDI, J. W. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes,1997.

GIROTTO, E. D. Entre o abstracionismo pedagógico e os territórios de luta: a base nacional comum curricular e a defesa da escola pública. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 16-30, jan./abr. 2018.

JADEL, J. A. F. O docente e o ensino de gramática nas aulas de português, 2015. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2015/11/547.pdf. Acesso em: 05 set. 2021.

LEAL, T. F; GOIS, S. A oralidade na escola: a investigação do trabalho docente como foco de reflexão. Belo Horizonte: Autêntica, 5.ª edição 2016.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In.: KARWOSKI, A. M., GAYDECZKA, B., BRITO, K. S. (Orgs.) Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed., São Paulo: Parábola, 2011.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

PEREIRA, R. A.; RODRIGUES, R. H. Os gêneros do discurso sob perspectiva da Análise Dialógica de Discurso do Círculo de Bakhtin. Periódicos Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 147–162, jan./jun. 2010. Acesso em: 03 abr.2022.

RICARDO, E. C. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140 maio/ago. 2015. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010015742010_abstract&tlng=pt, acesso em set. de 2021.

ROJO, R.E.; CORDEIRO, G. S. Apresentação: gêneros orais e escritos como objetos de ensino: modo de pensar, modo de fazer. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

SCHNEUWLY B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

SOUZA, D.S.; BAPTISTA, F.B. O ensino de Língua Portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular: tensões e divergências. SABERES. Natal RN, v. 1, n. 17, Dezembro, 2017, 177-186. Disponível em: https//periódicos.ufrn.br/article/download. Acesso em: 23 Jun.2022.

VENCO, S. B.; CARNEIRO R. F. “Para quem vai trabalhar na feira... essa educação está boa demais”: a política educacional na sustentação da divisão de classes. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 7-15, jan./abr. 2018.

VOLOCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin) Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2022-10-19

How to Cite

Nascimento, M. de F. F., & Moretto, M. (2022). Orality practices in Portuguese Language based on the introductory texts of the National Common Curriculum Base. Intercâmbio, 51, e57761. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/57761

Issue

Section

Artigos