Marxism, Social Theory and the Labor and Education Field in Brazil

Authors

  • Cristiano Lima Ferraz UESB
  • José Jackson Reis dos Santos UESB

DOI:

https://doi.org/10.23925/ls.v20i36.31844

Keywords:

education, Marxism, Social Theory, Work.

Abstract

This article examines the relationship between Marxism and the Field of Labor and Education in Brazil. It discusses the theoretical and epistemological contradictions of this field with dialectical historical materialism. It is rooted in the thesis of an epistemological rupture in the work of Marx, the theoretical problematic of the multiple determinations in Marxist dialectics, and reflections on the theoretical problem of the determinations and over-determinations in the Marxist analysis of historical processes.

Author Biographies

Cristiano Lima Ferraz, UESB

Doutor em Ciência Política pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor Titular do Departamento de História da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista-BA, Brasil. Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Trabalho Política e Sociedade (NETPS/CNPq/UESB).

José Jackson Reis dos Santos, UESB

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor Titular do Departamento de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista-BA, Brasil. Coordenador do Grupo de Pesquisa em Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas (GEPEJAI/CNPq/UESB).

Published

2016-06-30

How to Cite

Ferraz, C. L., & Reis dos Santos, J. J. (2016). Marxism, Social Theory and the Labor and Education Field in Brazil. Lutas Sociais, 20(36), 24–37. https://doi.org/10.23925/ls.v20i36.31844