Way of life, ideology, and work management: an analysis of work in the technology sector
DOI:
https://doi.org/10.23925/ls.v28i52.62208Keywords:
Technology; Work; Work Management; Way of LifeAbstract
This paper examines the labour of technology workers, primarily software developers, considering Gramsci's contributions to the “way of life” concept, connecting this discussion with the debate on work management and the Silicon Valley Ideology. Through empirical research involving interviews with IT workers - developers, supervisors, managers, and the so-called 'evangelists' - we explore the management and control of this labour, analysing how the Silicon Valley Ideology shapes the perception of disruption in this work when compared to other professional categories, actively playing a role in the management of this workers by capital.
References
AMORIM, Henrique; GRAZIA, Mauricio Reis. The Precariousness of Immaterial Labor: Self-Taylorization in the Brazilian Software Industry. Latin American Perspectives, Thousand Oaks, vol. 49, n. 70, p. 217-233, 2021.
AMORIM, Henrique; GUILHERME, Guilherme Henrique; MODA, Felipe Bruner; PELEGRINI, João Gabriel Selles. O Empreendedorismo Contemporâneo ou uma Forma de Mistificação das Relações de Classe. Contemporânea, São Carlos, vol. 11 n. 3, p. 845-873, 2021.
BERNARDO, João. Democracia totalitária. Teoria e prática da empresa soberana. São Paulo: Cortez, 2004.
Data - Collective Action in Tech. Disponível em: https://data.collectiveaction.tech/. Acesso em: 22 jan. 2022.
DIAS, Edmundo. Intelectuais: para que e para quem? In: LOMBARDI, José Claudinei; MAGALHÃES, Lívia D. Rocha; SANTOS, Wilson da Silva (Orgs.). Gramsci no limiar do século XXI. Campinas: Librum, 2013.
_____. Reestruturação produtiva: forma atual da luta de classes. Revista Outubro, São Paulo, n. 01, p. 45-52, 1998.
DURIGUETTO, Maria Lúcia. A questão dos intelectuais em Gramsci. Serviço Social e Sociedade. São Paulo, n. 118, p. 265-293, 2014.
EAGLETON, Terry. Ideologia: uma introdução. São Paulo: Ed. Unesp/Boitempo, 1997.
GRAMSCI, Antonio. Americanismo e fordismo. São Paulo: Hedra, 2008.
_____. Cadernos do Cárcere. Vol. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira., 2004.
_____. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
GUILHERME, Guilherme Henrique. O trabalho dos programadores de software: o desenvolvimento de uma nova gerência do trabalho? Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais). Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2020. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/xmlui/handle/11600/62130. Acesso: 22 jan. 2022.
LARRAIN, Jorge. El concepto de ideologia. Santiago: LOM Ediciones, 2007.
LIMA, Jacob Carlos; OLIVEIRA, Daniela Ribeiro de. Trabalhadores digitais: as novas ocupações no trabalho informacional. Sociedade e Estado, Brasília, vol. 32, n. 1, p. 115–143, 2017.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MORDENTI, Raul. Gramsci e la rivoluzione necessaria. Roma: Riuniti, 2007.
MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a política da morte. São Paulo: Ubu, 2018.
SCHRADIE, Jen. Ideologia do Vale do Silício e desigualdades de classe: um imposto virtual em relação à política digital. Revista Parágrafo, São Paulo, vol. 5, n. 9ª edição, 2017.
SLEE, Tom. Uberização: a nova onda do trabalho precarizado. São Paulo: Elefante, 2019.
TARNOFF, Ben. The Making of the Tech Worker Movement. Logic’s Magazine, 04 mai. 2020. Disponível em: https://logicmag.io/the-making-of-the-tech-worker-movement/full-text/. Acesso: 22 jan. 2022.
TAYLOR, Frederick. Princípios de Administração Científica. São Paulo: Atlas, 1971.
THOMSEM, Michael. Why is the games industry so burdened with crunch? It starts with labor laws. The Washington Post, 24 mar. 2021. Disponível em: https://www.washingtonpost.com/video-games/2021/03/24/crunch-laws/. Acesso: 11 dez. 2023.
THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da teoria: ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
TIKU, Nitasha. The Year Tech Workers Realized They Were Workers. 24 dez. 2018. Disponível em: https://www.wired.com/story/why-hotel-workers-strike-reverberated-through-tech/. Acesso: 11 dez. 2023.
WOODCOCK, Jamie. Marx no Fliperama: videogames e luta de classes. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
_____. For Video Game Companies, “Crunch” Working Conditions Are Increasingly the Norm. Jacobin, 11 nov. 2020. Disponível em: https://jacobin.com/2020/11/video-games-cyberpunk-2077-crunch-overwork. Acesso: 11 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guilherme Henrique Guilherme

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Matérias assinadas não expressam necessariamente a posição do coletivo da revista e são de exclusiva responsabilidade do(a)s respectivo(a)s autore(a)s.
Ao enviar seus textos, o(a)s autore(a)s cedem seus direitos à Lutas Sociais, que autoriza, com prévia permissão do Comitê Editorial, a reprodução das publicações, desde que conste o crédito de referência.
