Renewing the Colonial Past: Slavery and Modernity in the Raul Bopp’s Urucungo
DOI:
https://doi.org/10.23925/ls.v22i40.46653Keywords:
Marxist aesthetics, Raul Bopp, Urucungo, slavery in Brazil.Abstract
Based on the assumptions of Marxist aesthetics, this article presents an analysis of the poems “Diamba,” “Mucama” and “Favela no. 2” from the book Urucungo (1932) by Raul Bopp in an attempt to show how the aesthetic form of those poems represents the social process of black slavery in Brazil up until the liberation of slaves and their rise in the capitalist class society. It demonstrates the relationship between literary form and social content, mainly in the configuration of the lyrical subject who narrates the history of the African black on Brazilian territory from the perspective of the oppressed. For that purpose, the lyrical subject moves along a historiographic path that demonstrates that the colonial past is renewed in the present, resulting in the oppression of blacks even after the abolition of slavery.References
BENJAMIN, Walter. Teses sobre o conceito de história. In: O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012, p. 07-20.
BOPP, Raul. Poesia completa de Raul Bopp. Rio de Janeiro: José Olympio; EDUSP, 1998.
CANDIDO, Antonio. Literatura de dois gumes. In: Educação pela noite. São Paulo: Editora Ática, 1989, p. 163-180.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
DÚMENIL, Gerard. Ler Marx. In: DÚMENIL, Gerard; LÖWY, Michael; RENAULT, Emmanuel. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Dominus Editora, 1965.
FREYRE, Gilberto Casa-grande & Senzala: a formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global, 2006.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Memória, história e testemunho. In: Lembrar, esquecer, escrever. São Paulo: Editora 34, 2009, p. 49-57.
GINZBURG, Jaime. Drummond e a banalidade do mal. Terra roxa e outras terras – Revista de estudos literários – vol. 1, 2002.
HOHLFELDT, Antônio. O esquecido Urucungo. In: MASSI, Augusto (org.). Poesia completa de Raul Bopp. Rio de Janeiro: José Olympio; EDUSP, 1998, p. 66-70.
LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio – Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo, 2005.
LUKÁCS, György. A característica mais geral do reflexo lírico. In: Arte e sociedade: escritos estéticos. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2011, p. 246-248.
______. Introdução aos escritos estéticos de Marx e Engels. In: MARX, Karl; FRIEDRICH, Engels. Cultura, arte e literatura (textos escolhidos). São Paulo: Editora Expressão Popular, 2012, p. 11-38.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão popular, 2008.
NOVAIS, Fernando. Aproximações – estudos de história e historiografia. São Paulo: Cosac e Naify, 2005.
PINSKY, Jaime. A escravidão no Brasil. São Paulo: Contexto, 1998.
VÁZQUÉZ, Adolfo Sánchez. As idéias estéticas de Marx. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1968.
WILDE, Oscar. A alma do homem sob o socialismo. Porto Alegre: L&PM, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Matérias assinadas não expressam necessariamente a posição do coletivo da revista e são de exclusiva responsabilidade do(a)s respectivo(a)s autore(a)s.
Ao enviar seus textos, o(a)s autore(a)s cedem seus direitos à Lutas Sociais, que autoriza, com prévia permissão do Comitê Editorial, a reprodução das publicações, desde que conste o crédito de referência.