Opening doors to the emancipatory praxis of black women: Chiquinha Gonzaga, artivist of musical notes
DOI:
https://doi.org/10.23925/ls.v27i50.69806Keywords:
Chiquinha Gonzaga, black woman, musician, artivistAbstract
This study aims to present Francisca Edwiges Neves Gonzaga, beyond the stories of scandal and dismantling the myth of the white woman ahead of her time. A black woman, daughter of a white father and a black mother, the musician popularly known as Chiquinha Gonzaga was undeniably clear with her attitude in life. The difficult crossroads of race and gender did not prevent her from confronting the rules of society of her time. As a music worker, Chiquinha Gonzaga supported herself and allocated part of the income obtained from the sale of sheet music of her compositions, carried out door to door, to purchase freedom from her black brothers. The story of this black woman and her contributions to the reception of Afro-Brazilian rhythms beyond the popular classes, her presence in the abolitionist struggle and her action in the collective organization of music and revue theater workers, is what we propose to highlight.
References
BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
DINIZ, Edinha. Chiquinha Gonzaga: uma história de vida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
_____. Chiquinha Gonzaga. São Paulo: Moderna, 2001.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo Afrolatinoamericano: ensaios, intervenções e diálogos. Org. Flávia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
JACINO, Ramatis. Transição e exclusão: o negro no mercado de trabalho em São Paulo pós-abolição – 1912/1920. São Paulo: Mefertiti, 2014.
PASSOS, Ursula. Negritude de Chiquinha Gonzaga ganha acento em exposição em São Paulo. Folha de S. Paulo, 02 fev. 2021. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/02/negritude-de-chiquinha-gonzaga-ganha-acento-em-exposicao-em-sao-paulo.shtml>. Acesso em 25 fev. 2021.
MUGNAINI JR, Ayrton. A jovem Chiquinha Gonzaga. São Paulo: Editora Nova Alexandria, 2005.
TINHORÃO, José Ramos. História Social da Música Popular Brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Matérias assinadas não expressam necessariamente a posição do coletivo da revista e são de exclusiva responsabilidade do(a)s respectivo(a)s autore(a)s.
Ao enviar seus textos, o(a)s autore(a)s cedem seus direitos à Lutas Sociais, que autoriza, com prévia permissão do Comitê Editorial, a reprodução das publicações, desde que conste o crédito de referência.
