Opening doors to the emancipatory praxis of black women: Chiquinha Gonzaga, artivist of musical notes

Authors

  • Helena Pontes dos Santos Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/ls.v27i50.69806

Keywords:

Chiquinha Gonzaga, black woman, musician, artivist

Abstract

This study aims to present Francisca Edwiges Neves Gonzaga, beyond the stories of scandal and dismantling the myth of the white woman ahead of her time. A black woman, daughter of a white father and a black mother, the musician popularly known as Chiquinha Gonzaga was undeniably clear with her attitude in life. The difficult crossroads of race and gender did not prevent her from confronting the rules of society of her time. As a music worker, Chiquinha Gonzaga supported herself and allocated part of the income obtained from the sale of sheet music of her compositions, carried out door to door, to purchase freedom from her black brothers. The story of this black woman and her contributions to the reception of Afro-Brazilian rhythms beyond the popular classes, her presence in the abolitionist struggle and her action in the collective organization of music and revue theater workers, is what we propose to highlight.

Author Biography

Helena Pontes dos Santos, Universidade de São Paulo

Mestranda em Direito do Trabalho pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo-SP, Brasil. Especialista em Estudos afrolatinoamericanos e caribenhos pelo Clacso. Pesquisadora do Grupo de Estudos Intelectuais Negras Brasileiras (Unifesp) e do Grupo de Pesquisa Trabalho e Capital (USP).

References

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

DINIZ, Edinha. Chiquinha Gonzaga: uma história de vida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

_____. Chiquinha Gonzaga. São Paulo: Moderna, 2001.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo Afrolatinoamericano: ensaios, intervenções e diálogos. Org. Flávia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

JACINO, Ramatis. Transição e exclusão: o negro no mercado de trabalho em São Paulo pós-abolição – 1912/1920. São Paulo: Mefertiti, 2014.

PASSOS, Ursula. Negritude de Chiquinha Gonzaga ganha acento em exposição em São Paulo. Folha de S. Paulo, 02 fev. 2021. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2021/02/negritude-de-chiquinha-gonzaga-ganha-acento-em-exposicao-em-sao-paulo.shtml>. Acesso em 25 fev. 2021.

MUGNAINI JR, Ayrton. A jovem Chiquinha Gonzaga. São Paulo: Editora Nova Alexandria, 2005.

TINHORÃO, José Ramos. História Social da Música Popular Brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.

Published

2023-06-30

How to Cite

Santos, H. P. dos. (2023). Opening doors to the emancipatory praxis of black women: Chiquinha Gonzaga, artivist of musical notes. Lutas Sociais, 27(50), 41–53. https://doi.org/10.23925/ls.v27i50.69806