Esmeralda Ribeiro, an Afro-centered story of struggle and survival
DOI:
https://doi.org/10.23925/ls.v27i51.69834Keywords:
Esmeralda Ribeiro, Cadernos Negros, black literature, anti-racist struggleAbstract
In this article we present the life story and struggle of Esmeralda Ribeiro and her desire to raise awareness among young students, through poems, about the existence and permanence of racism in Brazilian society and about what it is like to be black in Brazil. Our journey led us to discover the insertion of black intellectuals in Cadernos Negros. A militant in the struggle of the black movement, he made anti-racist activities part of his writing which, in turn, is also one of his weapons for confronting the latent institutional racism that still persists in Brazil.
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
ANGELOU, Maya. Poesia completa. Bauru-SP: Astral Cultural, 2020 [1969].
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade como crítica do paradigma hegemônico ocidental: introdução a uma ideia. Ensaios Filosóficos, vol. XIV, p. 9-18, 2016 [1970].
EVARISTO, Conceição. Da representação a auto-representação da mulher negra da mulher negra na literatura brasileira. Revista Palmares: Cultura Afro-brasileira, Brasília, Ano I, n. 1, p. 52-57, 2005.
FREDERICO, Graziela. Lúcia Tormin Mollo e Paula Queiroz Dutra. Entrevista com Esmeralda Ribeiro: escrever é um ato de vida. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, n. 51, p. 276-280, 2017.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: Por um feminismo afrolatinoamericano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização Flavia Rios; Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
LIMA, Lívia. Um grande dia no Bixiga: escritoras negras organizam foto histórica. Nós mulheres na periferia. 04 Ago. 2022. Disponível em: https://nosmulheresdaperiferia.com.br/um-grande-dia-no-bixiga-escritoras-negras-organizam-foto-historica/ Acesso em 12 Ago. 2022.
LISBOA, Ana Paula et al. Olhos de azeviche: dez escritoras negras que estão renovando a literatura brasileira. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
MARTINS CAVALCANTI, Maria Clara. Rompendo o silêncio do sufoco: A escrita de Esmeralda Ribeiro e Miriam Alves nos Cadernos Negros (vol.8). Zona Franca. Revista del Centro de estudios Interdisciplinario sobre las Mujeres, y de la Maestría poder y sociedad desde la problemática de Género, n. 27, p. 61-86, 2019.
NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras – relações raciais, quilombos e movimentos. In: RATTS, Alex (org.). Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
PEREIRA, Rodrigo da Rosa. Perspectivas femininas afro-brasileiras em Cadernos Negros (contos): Conceição Evaristo, Esmeralda Ribeiro e Miriam Alves. Tese (Doutorado em Letras, História da Literatura). Universidade Federal do Rio Grande, Carreiros, 2016.
RIBEIRO, Esmeralda. Gerações com Esmeralda Ribeiro. In: CAMILLO, Plínio. Notas de escurecimento. TV Matraca, 27 Set. 2022. Duração: 1h28min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Su74LoaOZYM Acesso em 27 Out. 2022.
_____. Sálùbá. Cadernos Negros, vol. 29, São Paulo: Quilombhoje, 2006.
_____. Ressurgir das cinzas. Cadernos Negros, vol. 27, São Paulo: Quilombhoje, 2004.
_____. Olhar Negro. Cadernos Negros, vol. 17, São Paulo: Quilombhoje, 1994.
_____. Serão sempre as terras do Senhor? Cadernos Negros, vol. 17, São Paulo: Quilombhoje, 1994.
_____. Cadernos Negros, vol. 5. São Paulo: Ed. dos Autores, 1982.
SALES, Cristian Souza de. Esmeralda Ribeiro e Miriam Alves: duas performances intelectuais afro-brasileiras reescrevendo o corpo. In: Anais do XIV Congresso Internacional ABRALIC. Belém: Universidade Federal do Pará, 2015.
SILVA, Denise Almeida. De epistemicídio, (in)visibilidade e narrativa: reflexões sobre a política de representação da identidade negra em Cadernos Negros. Ilha do deserto, n. 67, Florianópolis, p. 51-62, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Matérias assinadas não expressam necessariamente a posição do coletivo da revista e são de exclusiva responsabilidade do(a)s respectivo(a)s autore(a)s.
Ao enviar seus textos, o(a)s autore(a)s cedem seus direitos à Lutas Sociais, que autoriza, com prévia permissão do Comitê Editorial, a reprodução das publicações, desde que conste o crédito de referência.
