Deep Roots in Musical Structure

The Brazil in the 21st Century and Europe in the 17th Century in the Duality of “Me Gusta”

Authors

  • Gabriel Vasconcelos Salviano Centro Universitário Belas Artes

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-5023.2021.n7.e66620

Keywords:

Decolonial, Cultural Hegemony, Latin America, Anitta

Abstract

This article aims to determine how current pop music articulates the counter-hegemonic effort of decolonialism while being inserted in a space governed by the same cultural power that it seeks to combat. The object used in this study to determine the vital aspects of this clash is a song titled Me Gusta, released on September 18, 2020 by the Brazilian pop singer Anitta, in partnership with the rapper of Dominican and Trinidadian descent Cardi B and the singer and rapper of Porto. rich man Myke Towers. This choice is justified precisely because it is a work created and performed by Latin American artists, who seek to emphasize local cultural identity in their production, but which is inserted in the global pop culture market, reaching mass consumption internationally as a cultural product.

Author Biography

Gabriel Vasconcelos Salviano, Centro Universitário Belas Artes

Gabriel Vasconcelos é bacharel em Artes Interdisciplinares (Universidade Federal da Bahia), pós-graduado em História da Arte (Faculdade Belas Artes), professor de Teoria Musical e Prática do Violoncelo

References

ABLETON. Drop It: The Kick in Electronic Music. Berlin. 2019. Disponível em <https://www.ableton.com/en/blog/drop-it-kick-electronic-music/> Acessado em 15/01/2021

BERNSTEIN, Guilherme. A Evolução para o Ostinato Modernista. UNIRIO, Rio de Janeiro, 2008

BITONDI, Matheus. Apostila de Harmonia. São Paulo. 2015

BISHKO, Andrew. Hearing the Difference between Major and Minor Keys. Musical U. Disponível em: <https://www.musical-u.com/learn/major-minor-keys/> Acessado em 15/01/2021

ELIZALDE, Paz. FIGUEIRA, Patrícia e QUINTERO, Pablo. Uma breve história dos estudos decoloniais. MASP, São Paulo, 2019.

EXPOSITO, Suzy. Anitta, Cardi B and Myke Towers Take Brazil in New ‘Me Gusta’ Video. Rolling Stone, 18 de Setembro de 2020. Disponível em: <https://www.rollingstone.com/music/music-latin/anitta-me-gusta-cardi-b-myke-towers-1058248/>. Acesso em 29/09/2020

EWELL, Philip A. Music Theory and the White Racial Frame. Society For Music Theory, Indiana, Setembro de 2020

HEARING the Difference Between Major and Minor Keys. Musical-U. 14 de fevereiro de 2017. Disponível em: <https://www.musical-u.com/learn/major-minor-keys/> Acesso em 29/09/2020

GROUT, Donald. PALISCA, Claude. História da Música Ocidental (5ª edição) Lisboa: Gradiva, Novembro de 2007.

MARCONDES, João. O Que É Clave? Souza Lima Musical. 23 de Maio de 2019. Disponível em: <https://souzalima.com.br/blog/o-que-e-clave/> Acesso em 29/09/2020

MARQUES, Lorena de Lima. Salvador, 470 anos: Diáspora, Religiosidade e Resistência. Fundação Cultural Palmares. Salvador. 2019. Disponível em <https://www.palmares.gov.br/?p=53773> Acessado em 12/01/2023

MED, Bohumil. Teoria da Música (4ª edição). Musimed, Brasília DF 1996.

NEIRA, Luz Garcia. A Invenção da Moda Brasileira. Caligrama. São Paulo. 2008. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/caligrama/article/view/68123> Acessado em 12/01/2023

SALVADOR é a capital mais negra do país aponta IBGE, G1, 14 de Novembro de 2011. Disponível em: <http://g1.globo.com/bahia/noticia/2011/11/salvador-e-capital-mais-negra-do-pais-aponta-ibge.html>. Acesso em 29/09/2020

SCHNEIDER, Britta. HEYD, Theresa (Org.). Bloomsbury World Englishes. Bloomsbury. Londres 2021

SCHOENBERG, Arnold. Harmonia. Fundação Editora UNESP (FEU). São Paulo 2001.

STOVER, Chris. The Clave Matrix: Afro-Cuban Rhythm: Its Principles and Origins. Arizona State University, Janeiro de 2012

Fonte: publicado na plataforma Youtube. Cena do videoclipe de Me Gusta

Published

2023-08-22 — Updated on 2023-06-20

Versions