Contribuições da Teoria dos Campos Conceituais no processo formativo dos estudantes dos anos iniciais do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i1p20-29Keywords:
Teoria dos Campos Conceituais, Estruturas aditivas, Anos iniciais, Abordagem Documental do DidáticoAbstract
This article aims to present representations of problem-situations of additive structures carried out by children in the early years of elementary school in a public school in the interior of São Paulo, in the context of Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, within the scope of the Documentary Approach to Didactics (ADD), theoretical construct developed by Luc Trouche. The Theory of Conceptual Fields was designed to explain the process of additive and multiplicative structures, algebra and number-space relationship. Having, for this article, the main theoretical contribution Vergnaud (1985), which brings the representations, concept and schemes for understanding the evolution of knowledge of children in the early years of elementary school. Thus, we started by contextualizing the ideas of the additive structure to understand the problem-situations presented in its development in the field of knowledge.
References
MOREIRA, M. A. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências. v.7, n.1, 2002, p. 7-29. Disponível em <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/569/361>.
Acesso em: 18 set. 2021.
TROUCHE, L.; GUEUDET G.; PEPIN, B.; ROCHA, C. A. A abordagem documental do didático. DAD-Multilingual, 2020. ffhal-02664943v2f Disponível em < https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02664943v2/document > . Acesso em 20 set. 2021.
VERGNAUD, G. Piaget e Vygotsky em Gérard Vergnaud Teoria dos Campos Conceituais. GEEMPA, 2017.
VERGNAUD, G. O que é aprender? In. BITTAR, M.; MUNIZ, C.A. (Orgs.) A aprendizagem matemática na perspectiva da teoria dos campos conceituais. Curitiba: CRV, 2009.
VERGNAUD, G. A gênese dos campos conceituais. In. EP Grossi (Ed) Por que ainda há quem não aprende? A teoria. Petrópolis, Vozes, 2003.
VERGNAUD. G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10 (23): 1990, p.133-170.
VERGNAUD, G. Concepts et schèmes dans une théorie opératoire de la répresentation. Psychologie Française, 30, 1985, p. 245-252. (Traduzido por Maria Lucia Faria Moro, com revisão de Luca Rischbieter e Maria Tereza Carneiro Soares, do original em francês).