Educação financeira no ensino médio
uma sequência didática para o desenvolvimento da tomada de decisões
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i1p51-62Keywords:
Financial education, Interest, High school, Learning sequenceAbstract
This paper presents an excerpt from a master's research, which main theme is Financial Education. We intend to answer the question: "what knowledge, mathematical or not, are mobilized by high school students to make critical and complex financial decisions, through contextualized situations about Brazilian reality?". The learning sequence that we applied was elaborated and analyzed in the light of Guy Brousseau's Theory of Didactic Situations and addresses questions about savings, different investments, indebtedness, installment purchases and savings with monthly investments. Throughout the learning sequence are worked the calculation of percentages, exponential function, geometric progression and equations. We used Didactic Engineering as methodological framework in order to make our findings about learning process in Financial Education replicable.
References
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.
ALMOULOUD, Saddo Ag. Modelo de ensino/aprendizagem baseado em situações-problema: aspectos teóricos e metodológicos. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática. Florianópolis, 2017. Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2016v11n2p109>. Acessado em 14/09/2021.
ALMOULOUD, Saddo Ag e SILVA, Maria José Ferreira. Engenharia didática: evolução e diversidade. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática. Florianópolis, 2012. Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p22>. Acessado em 22/06/2021.
BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acessado em 16/05/2022.
BRASIL. MEC. Guia de livros didáticos: PNLD 2018 – Ensino Médio: Matemática. Brasília, 2018. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-pnld/item/11148-guia-pnld-2018>. Acessado em 27/04/2021.
CAMPOS, Celso Ribeiro e COUTINHO, Cileda Queiroz e Silva (Org). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. São Paulo: Editora Akademy, 2020.
CUNHA, Clístenes Lopes da. Educação Financeira: Uma perspectiva da disciplina Matemática no Ensino Médio pela Resolução de Problemas. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte (MG), 2014.
ROSSETTI Jr, Hélio e SCHIMIGUEL, Juliano. Educação matemática financeira: conhecimentos financeiros para a cidadania e inclusão. Revista Científica Internacional. setembro/outubro, 2009.