Análise de uma atividade no contexto de um trabalho colaborativo remoto para o ensino de Juros Compostos
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2022v11i2p42-51Keywords:
Documentary Approach of the Didactic, Documentary Genesis, Collaborative work, Compound Interest, GeoGebraAbstract
This article aims to present an excerpt of a doctoral research in the context of Documentary Genesis of High School Mathematics teachers in a remote collaborative work for the teaching of Compound Interest articulated with the GeoGebra software. As a theoretical reference, the Documentary Approach of Didactic-ADD was adopted, which considers the documentary work developed by the teacher when planning his class. For this qualitative study, we adopted the reflexive research methodology. In this methodology there is a dynamic commitment of the teacher, which favors a reflexive attitude, because he is led to detail his own activity and share with others. In this article, we focus on the description and analysis of one of the activities developed by the two teachers who integrated several resources.
References
BELLEMAIN, F.; TROUCHE, L. Compreender o trabalho do professor com os recursos de seu ensino, um questionamento didático e informático. Caminhos da Educação Matemática em Revista/Online, v. 9, n. 1, p. 105-144, 2019.
GUEUDET, G.; TROUCHE, L. Towards new documentation system for mathematics teachers? The International Journal on Mathematics Education- ZDM, Springer, v. 71, p. 199-218, 2009.
GUEUDET, G.; TROUCHE, L. Des ressources aux documents, travail du professeur et genèses documentaires. In: G. GUEUDET; L. TROUCHE (dir.), Ressources vives. La documentation des professeurs en mathématiques, 57-74, INRP et PUR, 2010.
GUEUDET, G.; TROUCHE, L. Do trabalho documental dos professores: gêneses, coletivos, comunidades: o caso da Matemática. 2015. Em teia, 6(3). Tradução de Katiane de Moraes. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2243.
GUIMARÃES, V. F.; ABBAD, G. S. Autoeficácia no uso do computador em situações de aprendizagem: uma análise da literatura internacional. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, v. 15, n. 2, p. 170-187, abr.-jun. 2015.
IAOCHITE, R. T.; COSTA FILHO, R. A.; MATOS, M. M.; SACHIMBOMBO, K. M. C. Autoeficácia no campo educacional: revisão das publicações em periódicos brasileiros. Psicologia Escolar e Educacional, SP, v. 20, n. 1, p. 45-54, jan.-abr. 2016.
MACHADO JR., S. R. N.; ESPÍNDOLA, E. B. M.; TRGALOVA, J.; LUBERIAGA, E. Abordagem Documental do Didático e o ensino de Equação do 1º grau na Educação de Jovens e Adultos - Ensino Médio. RPEM, Campo Mourão, PR, v.7, n. 13, p. 270-294, jan.-jun. 2018.
PINTO, C. L. L.; LEITE, C. Trabalho Colaborativo: um conceito polissêmico. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 19, n. 3, p. 143-170, set./dez. 2014.
TROUCHE, L.; GUEUDET, G.; PEPIN, B. The Documentational approach to didactics. In: S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education. Online first, N.Y.: Springer, 2018.