Weaving reflections on the Teaching of Mathematics in the school transition from the analysis of memories narrated by a group of 7th grade students
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2023v12i1p27-41Keywords:
School transition, Elementary School, Mathematics EducationAbstract
This article aims to reflect on the process of school transition, from the early years to the final years of Elementary School, based on the analysis of the textual productions of students in the 7th year of the municipal education network of Ouro Preto. The study was carried out with a group of 17 students from the 7th year of elementary school in a public school in Ouro Preto, aged between 12 and 13 years old. The textual productions of this group were considered as a source of data. Data were analyzed with the help of the IRAMUTEQ software, with which we sought analytical axes to support the research. This movement favored the construction of a dendogram with six classes, divided into two large groups, called Group A and Group B. In this article, we propose to analyze the data related to Group B considering two analytical subcategories, namely: i) Memories of Mathematics classes in the School Transition period from the early years to the final years of EF and ii) Mathematics teachers' memories in the School Transition period from the early years to the final years of EF. The analysis revealed that the participants had different fears when starting the 6th year of Elementary School. With regard to mathematical content, participants reported that those in the 6th year were more complex than those learned in the 5th year of Elementary School. The analysis also showed the importance of the methodologies adopted by teachers in promoting Mathematics Education.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BREDA, A.; BOLONDI, G.; DE ABREU SILVA, R. Enfoque Ontossemiótico da Cognição e Instrução Matemática: um estudo metanalítico das teses produzidas no Brasil. Revemop, v. 3, p. e202117, 26 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202117
BRITO, M. R. F. Um estudo sobre as atitudes em relação à Matemática em estudantes de 1º e 2º graus. Tese de Livre Docência. Universidade estadual de Campinas, 1996.
DAVIS, C. L. F. et al. Os esquecidos anos finais do ensino fundamental: políticas públicas e a percepção de seus atores. In.: 36a Reunião Anual da ANPEd, 2013. Anais ... Goiânia.
DIAS-DA-SILVA, M. H. G. F. Passagem sem rito: as 5ªs séries e seus professores. Campinas-SP. Papirus - Série Pedagógica, 1997.
FONSECA, M. da C. F. R. O ensino da Matemática e a educação básica de jovens e adultos. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 5, n. 27, p. 29-37, maio/jun. 1999.
HAUSER, S. D. R. A transição da 4ª para a 5ª série do Ensino Fundamental: uma revisão bibliográfica. Dissertação (Mestrado em Educação). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, 2007.
MENDES, T. E. O ensino de Matemática na transição escolar para os anos finais do Ensino Fundamental: memórias narradas por um grupo de alunos do 7° ano. 2022. 92 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2022.
MENDES, T. E.; NUNES, C. M. F.; TINTI, D. S. Mapping of brazilian research that have investigated School Transition to the final years of Elementary School. Crítica Educativa, v. 8, n. 1, p. 1–25, 2022. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/605. Acesso em: 25 nov. 2023.
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
PATRONO, R. M.; FERREIRA, A. C. Levantamento de pesquisas brasileiras sobre o Conhecimento Matemático para o Ensino e Formação de Professores. Revemop, v. 3, p. e202102, 13 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.e202102
PEREIRA, C; PEREIRA, I; TORQUATO, A. J. de O. A ludicidade na interpretação e produção textual nas transformações vividas pelos educandos do colégio municipal Maria Luiza de Melo, no período de transição da 4ª para a 5ª série. Trabalho Acadêmico. Universidade do Estado de Santa Catarina: Santa Catarina, 2005.
RATELLE, C. F. et al. Family correlates of trajectories of academic motivation during a school transition: a semi parametric group-based approach. Journal of Educational Psychology, Baroda, v. 96, n. 4, p. 743–754, 2004.
SCREMIN, A. F. Produções textuais na visão de professores das series finais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em linguagem, Identidade e Subjetividade – Area de concentração: linguagens, identidade e subjetividade) Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa. 2013
SOARES, M. T. C. Investigação na formação de professores que ensinam Matemática nas séries iniciais do Ensino Fundamental: diferentes níveis de envolvimento. SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 4., 2002, Florianópolis. Anais... IV ANPEd – Sul. Florianópolis: UFSC, 2002.
TINTI, D. S.; BARBOSA, G. C.; LOPES, C. E. O software IRAMUTEQ e a Análise de Narrativas (Auto)biográficas no Campo da Educação Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), v. 35, n. 69, p. 479-496, abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a22
TOMÉ, M. C. R. Os sentidos e significados constituídos por alunos do Ensino Fundamental II, a respeito das vivências e saberes deste nível de ensino. Dissertação (Mestrado) - PUC-SP. São Paulo, 2015.
TOZETTO, A. S. Letramento para a docência em Matemática nos Anos iniciais do Ensino Fundamental. 2010. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2010.