Weaving reflections on the Teaching of Mathematics in the school transition from the analysis of memories narrated by a group of 7th grade students

Authors

  • Thamirys Evangelista Mendes Universidade Federal de Ouro Preto
  • DOUGLAS DA SILVA TINTI Universidade Federal de Ouro Preto http://orcid.org/0000-0001-8332-5414
  • Celia Maria Fernandes Nunes Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.23925/2238-8044.2023v12i1p27-41

Keywords:

School transition, Elementary School, Mathematics Education

Abstract

This article aims to reflect on the process of school transition, from the early years to the final years of Elementary School, based on the analysis of the textual productions of students in the 7th year of the municipal education network of Ouro Preto. The study was carried out with a group of 17 students from the 7th year of elementary school in a public school in Ouro Preto, aged between 12 and 13 years old. The textual productions of this group were considered as a source of data. Data were analyzed with the help of the IRAMUTEQ software, with which we sought analytical axes to support the research. This movement favored the construction of a dendogram with six classes, divided into two large groups, called Group A and Group B. In this article, we propose to analyze the data related to Group B considering two analytical subcategories, namely: i) Memories of Mathematics classes in the School Transition period from the early years to the final years of EF and ii) Mathematics teachers' memories in the School Transition period from the early years to the final years of EF. The analysis revealed that the participants had different fears when starting the 6th year of Elementary School. With regard to mathematical content, participants reported that those in the 6th year were more complex than those learned in the 5th year of Elementary School. The analysis also showed the importance of the methodologies adopted by teachers in promoting Mathematics Education.

Author Biographies

Thamirys Evangelista Mendes, Universidade Federal de Ouro Preto

Possui graduação em Matemática - Licenciatura Ou Bacharelado pela Universidade Federal de Ouro Preto (2015). Especialização em Educação Matemática pelo Instituto Federal de Minas Gerais- Campus Ouro Preto, IFMG-OP (2019). Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2022).Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática.

DOUGLAS DA SILVA TINTI, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), com período sanduíche na Universidade de Sevilha/Espanha. Mestre em Educação Matemática pela PUC/SP. Especialista em Estatística Aplicada e Licenciado em Matemática e pela Universidade Metodista de São Paulo. É professor do Departamento de Educação Matemática (DEEMA) da Universidade Federal de Ouro Preto. 

Celia Maria Fernandes Nunes, Universidade Federal de Ouro Preto

Professora Titular Emérita da Universidade Federal de Ouro Preto. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1987), Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1995), Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2004), Pós Doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais ( 2010) e Universidad Nacional de General Sarmiento. (2018). Professora e pesquisadora voluntária junto ao Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UFOP) e Programa de Pós Graduação em Educação Matemática (PPGEM/ UFOP). É vice Lider do Grupo de Pesquisa sobre Formação e Profissão Docente (FOPROFI/DEEDU/UFOP), membro do Grupo de Pesquisas sobre Condição e Formação Docente (PRODOC /FAE/UFMG), membro da Red Docente de América Latina y el Caribe (KIPUS) e Rede Latinoamericana de Estudos Sobre Trabalho Docente (Rede ESTRADO) . Tem experiência na área de Educação desenvolvendo tanto atividades administrativas no ensino superior como de ensino, pesquisa e extensão nas áreas e temas: formação inicial e continuada de professores , profissão docente, saberes docentes, prática pedagógica, educação de jovens e adultos , avaliação, política e gestão educacional.

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Published

2023-12-04

Issue

Section

Artigos