The Flipped Classroom in the Subject of Calculus I

Authors

  • LUANA DE OLIVEIRA KURZ Universidade Federal de Pelotas
  • CIRCE MARY SILVA DA SILVA DYNNIKOV Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2238-8044.2023v12i1p3-16

Keywords:

Teaching Differential Calculus. Teacher training. Math course.

Abstract

In this work, we sought to identify the feasibility of applying the methodology – Inverted Classroom – through observations of classes in the Calculus I discipline, which is part of the curriculum of the Mathematics Degree course at the Federal University of Pelotas. The methodology used was qualitative and the data collection technique was observation. It was possible to have access to the discipline's teaching plan and to analyze the syllabus, methodology, evaluation and bibliography. The main didactic resources of the discipline were a base textbook, entitled "Calculus", by James Stewart, Daniel Clegg and Saleem Watson, and videos from the Mathematics Support Group (GAMA). It can be concluded that it is possible to use the Inverted Classroom pedagogical approach in the Calculus I discipline as an alternative methodology to lectures.

Author Biographies

LUANA DE OLIVEIRA KURZ, Universidade Federal de Pelotas

Graduada no Curso de Licenciatura em Matemática na Universidade Federal de Pelotas (UFPEL); Atuou como Professora voluntária nos Cursos Desafio Pré-Universitário Popular (Projeto de extensão da UFPEL), e no UP que faz parte do projeto PAIETS vinculado a Universidade Federal do Rio Grande (FURG), e atuou como bolsista no projeto de extensão Residência Pedagógica (UFPEL). Especialista em Ciências e Tecnologias na Educação pelo PPGCITED (CAVG) e mestranda em Educação Matemática pelo PPGEMAT (UFPel).

CIRCE MARY SILVA DA SILVA DYNNIKOV, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1974), mestrado em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (1979) e doutorado em Pedagogia - Universität Bielefeld (1991). Atualmente é professora do mestrado em Educação Matemática da Universidade Federal de Pelotas. É membro do Grupo Brasileiro de Pesquisas em História da Educação Matemática (GHEMAT). Suas pesquisas centram-se na História da Matemática, na História da Educação Matemática e na Educação Escolar Indígena.

References

ANGROSINO, M. Etnografia e observação participante: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora, 2009.

BOSSI, K. M. L.; SCHIMIGUEL, J. Active methodologies in the teaching of Mathematics: state of the art. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 4, p. e47942819, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2819. Acesso em: 3 out. 2023.

NACHTIGALL, C. O uso da Sala de Aula Invertida no ensino superior: preenchendo lacunas em conteúdos de matemática elementar. 2020. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Instituto de Física e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2020.

PAVANELO, E.; LIMA, R. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema [Internet], Rio Claro (SP), v. 31, n. 58, p. 739-759, ago. 2017. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/czkXrB369jBLfrHYGLV4sbb/#. Acesso em: 15 mar. 2023.

SCHERER, S.; MEDEIROS, A. S. de. Uso de vídeos em aula: um estudo e uma prática com professores de matemática. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 03–36, 2022. DOI: 10.30612/tangram.v5i1.12425. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/12425. Acesso em: 15 mar. 2023.

SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: ed. da UNIVATES, 2018.

TURÍBIO, S. R. T.; SILVA, A. C. A INFLUÊNCIA DO LIVRO DIDÁTICO NA PRÁTICA PEDAGÓGICA DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 158-178, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/73. Acesso em: 15 mar. 2023.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/GLd4P7sVN8McLBcbdQVyZyG/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 15 mar. 2023.

Published

2023-12-04

Issue

Section

Artigos