The Flipped Classroom in the Subject of Calculus I
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2023v12i1p3-16Keywords:
Teaching Differential Calculus. Teacher training. Math course.Abstract
In this work, we sought to identify the feasibility of applying the methodology – Inverted Classroom – through observations of classes in the Calculus I discipline, which is part of the curriculum of the Mathematics Degree course at the Federal University of Pelotas. The methodology used was qualitative and the data collection technique was observation. It was possible to have access to the discipline's teaching plan and to analyze the syllabus, methodology, evaluation and bibliography. The main didactic resources of the discipline were a base textbook, entitled "Calculus", by James Stewart, Daniel Clegg and Saleem Watson, and videos from the Mathematics Support Group (GAMA). It can be concluded that it is possible to use the Inverted Classroom pedagogical approach in the Calculus I discipline as an alternative methodology to lectures.
References
ANGROSINO, M. Etnografia e observação participante: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora, 2009.
BOSSI, K. M. L.; SCHIMIGUEL, J. Active methodologies in the teaching of Mathematics: state of the art. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 4, p. e47942819, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2819. Acesso em: 3 out. 2023.
NACHTIGALL, C. O uso da Sala de Aula Invertida no ensino superior: preenchendo lacunas em conteúdos de matemática elementar. 2020. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Instituto de Física e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2020.
PAVANELO, E.; LIMA, R. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema [Internet], Rio Claro (SP), v. 31, n. 58, p. 739-759, ago. 2017. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/czkXrB369jBLfrHYGLV4sbb/#. Acesso em: 15 mar. 2023.
SCHERER, S.; MEDEIROS, A. S. de. Uso de vídeos em aula: um estudo e uma prática com professores de matemática. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 03–36, 2022. DOI: 10.30612/tangram.v5i1.12425. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/12425. Acesso em: 15 mar. 2023.
SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: ed. da UNIVATES, 2018.
TURÍBIO, S. R. T.; SILVA, A. C. A INFLUÊNCIA DO LIVRO DIDÁTICO NA PRÁTICA PEDAGÓGICA DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 158-178, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/73. Acesso em: 15 mar. 2023.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/GLd4P7sVN8McLBcbdQVyZyG/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 15 mar. 2023.