School and Sustainable Financial Education: practices in the early years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2024v13i1.61922Keywords:
Educação Financeira Escolar, Sustentabilidade, Ensino FundamentalAbstract
This article presents partial results of a doctoral thesis developed at the Federal Institute of Rio de Janeiro - IFRJ. The theme is related to how to work the School Financial Education in the early years of elementary school. The research was applied in a public school in the city of Duque de Caxias (RJ). The target audience of the research were students of the 2nd and 3rd year, aged between 7 and 9 years. The methodology used was Didactic Engineering and the educational product was developed in the format of a didactic guide with 5 activities on: where does the money come from, value versus price, ethics, sustainability, and economy, fundamental and superfluous. This article highlights the activity on sustainability and economics, a worldwide concern that directly impacts on the environmental balance and the preservation of flora, fauna, and natural resources.
References
BAUMAN, Z. Modernidade líquida Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
LEITE, V. D. Implicações de um projeto sobre o lixo eletrônico na aprendizagem de objetos estatísticos: reflexões e críticas. Dissertação de mestrado. Universidade federal de juiz de fora. Instituto de ciências exatas. Programa de pós graduação educação matemática. 225 f. 2022
PORTILHO, F. Sustentabilidade ambiental, consumo e cidadania. São Paulo: Cortez, 2005.
SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de educação financeira para a matemática escolar da educação básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO
CHAVES, R. Por que anarquizar o ensino de Matemática intervindo em questões socioambientais? 2004. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de PósGraduação em Educação Matemática, Instituto de Geociências e Ciências Exatas de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2004.
BRASIL. Lei Nº 12.305, de 02 de agosto de 2010. Política Nacional de Resíduos Sólidos. Brasília, 2010.
ARTIGUE, M. Engenharia didática. In: BRUN, J. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos, 1996, p.193-217.