Potencialidades didáticas na manipulação da escala de cordas do Sector (1598) para a formação do licenciando em matemática
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2024v13i1.66273Keywords:
Geometry teaching, Mathematics teacher training, History of mathematics, Mathematical instrument, Sector of Thomas HoodAbstract
The search for reflections on teaching know-how enables the emergence of articulations between the research field of the History of Mathematics and Mathematics Education for the initial training of mathematics teachers, in order to enable the exploration of resources arising from the history that become potentially didactic for teaching, such as Thomas Hood's Sector (1556-1620). Therefore, this study aims to explore teaching potential using this instrument, through a proposed activity for teaching geometry. For this, a qualitative, descriptive methodology was adopted based on documentary research. This work aims to present aspects about the instrument, the construction of the string scale, didactic potential on the use of Sector o and the exploration of an activity for the initial training of mathematics teachers.
References
ALENCAR, Lívia Bezerra de; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Estudos iniciais sobre o sector de Thomas Hood (1556-1620). Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 9, n. 26, p. 345–358, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CNE, 2019b. Ministério da Educação (MEC). Conselho Nacional de Educação (CNE). [Texto Referência: Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica].
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010. 200 p.
HOOD, Thomas. The making and use of the geometricall instrument, called a sector. 1aEdição. Londres: John Winds, 1598.
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de
MAZUCATO, Thiago. Metodologia da Pesquisa e do Trabalho Científico. 1ª Edição. São Paulo: Editora FUNEPE, 2018.
DAVID, Maria Manuela M. S.; MOREIRA, Plínio Cavalcanti. Formação matemática do professor: Licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2005. 120 p.
PEREIRA, Ana Carolina Costa. CONHECENDO A HISTÓRIA DO GPEHM E SUA CONTRIBUIÇÃO PARA A EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NO CEARÁ. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa (org.). Ensino e história da matemática: enfoques de uma prática. Fortaleza: Eduece, 2020. Cap. 1. p. 15-39.
PRODANOV, Cleber Cristiano; PRODANOV, Cleber Cristiano. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.
SAITO, Fumikazu; DIAS, Marisa da Silva. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. São Paulo: Ciência e Educação, 2013.
TOMASH, Erwin; WILLIAMS, Michael R. The Sector: its history, scales, and uses. Annals Of The History Of Computing. Manhattan, p. 34-47. 26 jan. 2003.