Uma análise dos saberes para ensinar matemática nas monografias do curso de Ciências com Habilitação em Matemática da Universidade Federal do Tocantins (2003-2011)
DOI:
https://doi.org/10.23925/2238-8044.2025v14i1.69024Keywords:
History of Mathematics Education, Knowledge to and for Teaching Mathematics, MonographsAbstract
In this text, we present partial results of the ongoing research, linked to the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGecim). In which, we aim to identify and catalog the monographs produced by students of the Science course with Full Qualification in Mathematics, presented between the years 2003 to 2011, which deal with knowledge to and for teaching Mathematics. We conducted a historical research, based on theoretical-methodological references on historiography and the concepts of knowledge for and to teach. The monographs that contemplate professional teaching knowledge were inventoried, grouping those in the area of Mathematics teaching, which bring elements of knowledge to teach mathematics, with a predominance of works related to Methodologies for teaching mathematics and Teaching mathematics in basic education.
References
BERTINI, L. F. M. S.; VALENTE, W. R. A Matemática a Ensinar e a Matemática para Ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. 1 ed. São Paulo: Editora da Física, 2017.
BLOCH, M. A história, os homens e o tempo. In: Marc Bloch. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001, 51-68.
CERTEAU, M. A Escrita da História. Rio de janeiro: Forense Universitária, 1982.
CHARTIER, R. Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP, 2002.
FREITAS, E. M. História Local e Ensino de História: a pesquisa na graduação e a produção do conhecimento sobre história local. In: XXVII Simpósio Nacional de História. Natal RN: Associação Nacional de História (ANPUH), 2013.
HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: Hofstetter, R.; Valente, W. R. (org.). Saberes em (trans) formação: tema central a formação de professores. 1 ed. São Paulo: Editora da Física, p. 113-172, 2017.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.
LIMA, E. B.; VALENTE, W. R. O saber profissional do professor que ensina Matemática: considerações teórico-metodológicas. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 4, n. 11, p. 928-943, 2019.
RIBEIRO, J. E. História e Identidades: o processo de constituição historiográfica de localidades regionais a partir da produção monográfica do Curso de História do CAC/UFG. In: FREITAS, E. M. Produzindo História, pensando o local: a produção monográfica dos alunos do Curso de História – CAC/UFG (1995/2001). Uberlândia-MG: Editora Asppectus, 2002.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
VALENTE, W. R. A matemática a ensinar e para ensinar: os saberes para a formação do educador matemático. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (org.). Saberes em (trans) formação: tema central a formação de professores. 1 ed. São Paulo: Editora da Física, p. 201-226, 2017.