Analysis of a National Policy for Education according to Skinner

Authors

  • Natália de Mesquita Matheus Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Programa de Psicologia da Educação
  • Maria Eliza Mazzilli Pereira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental

DOI:

https://doi.org/10.5935/2175-3520.20190011

Keywords:

public policy, decree 6.094, education, Skinner, behavior analysis

Abstract

B. F. Skinner was a scientist concerned about education. In the present study Skinner`s publications are used as a parameter to analyze the decree Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação (All committed do education) (Brasil, 2007). Based on the reading and analysis of Skinner`s writings and the selected documents, fifteen themes were identified, such as: student’s assessment, pace of instruction, student`s permanence in school, drop-out, teacher’s training and teacher’s assessment. Compatibilities between Skinner’s propositions and those of the decree were verified, which, on one side, points out to the possibility that the new educational practices produced by the decree might generate an improvement of instruction; and, on the other hand, suggests a possible contribution of behavior analysis to the proposition and evaluation of public policies. Thus, this work points out to a way to implement the approach of behavior analysts to government programs suggesting how proposals produced by behavior analysis could be applied to achieve the objectives of such programs.

Author Biographies

Natália de Mesquita Matheus, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Programa de Psicologia da Educação

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Mestre pelo Programa de Psicologia Experimental: Análise do Comportamento, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Doutora pelo Programa de Psicologia da Educação, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Maria Eliza Mazzilli Pereira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental

Doutora em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Professora Associada do Departamento de Métodos e Técnicas em Psicologia, Docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Published

2019-10-23

Issue

Section

Artigos