Scientific production of the Work Group of Educational Psychology of ANPEd and the appropriation of psychological theories

Authors

  • Diana Carvalho De Carvalho Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Metodologia de Ensino
  • Marilda Gonçalves Dias Facci Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia e Programa de Pós-Graduação em Psicologia
  • Sonia Mari Shima Barroco Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia

Keywords:

Educational Psychology, Theoretical matrices of Psychology, Cultural/Historical Psychology

Abstract

The aim of this article is to discuss the main theoretical matrices of psychology shown in the works presented at the work group of Educational Psychology of ANPEd, (National Association for Research and Post graduate studies in Education) from 1998 to 2008, highlighting Behavioral Theory, Psychoanalysis, Genetic Epistemology and Cultural/Historical Psychology. The text deals with the relation between Psychology and Education; the appropriation of psychological theories by education, and finally, the queries resulting from the research carried out which comprises the work group production. Finally, based on the vigotskian assumptions, it is understood that, regardless of the theoretical perspective adopted, one idea emphasized in this text is the defense of the necessity for theoretical bases in scientific productions, in addition to investment in knowledge appropriation by all individuals who undergo educational process.

Author Biographies

Diana Carvalho De Carvalho, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Metodologia de Ensino

Doutora em Educação pela PUC-SP - Programa de Educação: história, política e sociedade. Professora associada do Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de Santa Catarina.

Marilda Gonçalves Dias Facci, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia e Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Doutora em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara. Professora do Departamento de Psicologia e Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá

Sonia Mari Shima Barroco, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia

Doutora em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara. Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UEM

Published

2019-10-24

Issue

Section

Artigos