School Learning: teacher’s challenges in their teaching activities

Authors

  • Júlio Ribeiro Soares Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-3288-7756
  • Dalcimeire Soares de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0001-5784-0471
  • Rafaela Dalila da Costa Pinto Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0001-8542-2621

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2020i51p72-84

Keywords:

School learning, Subjectivity, Teaching activity

Abstract

The last two decades was a period delimited by the promulgation of the current Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei 9.394/96) – National Education Guidelines and Base Law (Law 9,394/96), and characterized by an increase in the number of registrations in schools, especially in regards to elementary and middle schools. The school learning process has been constituted as an urgent issue for our time, whether in the undergraduate course and/or other academic training for teachers, or in the family and school environments or even in the doctors’ offices. Based on this matter, the teaching activity has been analyzed through different perspectives, both political and pedagogical, in view of addressing the issue of school learning process. Taking into account the socio-historical psychology as theoretical and methodological basis, this article aims to seize the subjective dimension of the challenges experienced by the teacher in their teaching activities as pertaining to the students’ learning. Methodologically, the research was developed through semi-structured interview and the process of analysis and interpretation of the data was based on the nuclei of meanings proposal. The results of the process of analysis and interpretation points out to a constitution of two nuclei of meanings, they are: 1) The school life: a path of flowers and thorns; and 2) From training to practice: challenges and possibilities.

References

Aguiar, W. M. J. (2001). Consciência e atividade: categorias fundamentais da psicologia sócio-histórica. In: Bock, A. M. B. e outros (Orgs.). Psicologia Sócio-Histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez.

Aguiar, W. M. J.; Ozella, S. (2006). Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, 26 (2), 222-245.

Aguiar, W. M. J.; Ozella, S. (2013). Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, 94, (236), 299-322.

Aguiar, W. M. J.; Soares, J. R.; Machado, V. C. (2015). Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, 45,(155), 56-75.

Bock, A. M. B. (1999). Aventuras do Barão de Munchausen na Psicologia. São Paulo: EDUC; Cortez.

Bock, A. M. B.; Aguiar, W. M. J. (2016). A dimensão subjetiva: um recurso teórico para a psicologia da educação. In: Aguiar, W. M. J.; Bock, A. M. B. (Orgs.). A dimensão subjetiva do processo educacional: uma leitura

sócio-histórica. São Paulo: Cortez.

Chaiklin, S. (2011). A zona de desenvolvimento próximo na análise de Vigotski sobre aprendizagem e ensino. Psicologia em Estudo, Maringá, 16, (4), 659-675.

Gatti, B. A.; Barretto, E. S. S.; André, M. E. D. A. (2011). Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO. pp. 300.

Gonçalves, M. G. M.; Furtado, O. (2016) A perspectiva sócio-histórica: uma possibilidade crítica para a psicologia e para a educação. In: Aguiar, W. M. J.; Bock, A. M. B. (Orgs.). A dimensão subjetiva do processo educacional: uma leitura sócio-histórica. São Paulo: Cortez.

González Rey, F. (2003). Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

IBGE. Brasil em Síntese. Disponível em: <http://brasilemsintese.ibge.gov.br/educacao/taxa-deescolarizacao-das-pessoas-de-6-a-14-anos.html>. Acesso em: 06 de out. 2016.

Soares, J. R.; Barbosa, S. M. C.; Alfredo, R. A. (2016). A atividade pedagógica vivida na escola: significações produzidas em iniciação à docência. In: Aguiar, W. M. J.; Bock, A. M. B. (Orgs.). A dimensão subjetiva do processo educacional: uma leitura sócio-histórica. São Paulo:

Cortez.

Soares, J. R.; Fonseca, G. F.; Faustino, J. V. S.; Bonifácio, S. D.; Fernandes, L. R. (2019). Psicologia e educação: um estudo sobre o desenvolvimento do comportamento na infância. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, 11, (2), 81-90.

Vigotski, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. (P. Bezerra, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1934).

Vigotski, L. S. (2007). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. (J. C. Neto, L. S. M. Barreto, S. C. Afeche, trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Obra publicada originalmente

em inglês em 1984).

Published

2020-11-18

Issue

Section

Artigos