Far From Home

Psychological Care and Mental Health Indicators of University Immigrants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p64-73

Keywords:

University immigrants, Academic mobility, Mental health, Psychological support, Interculturality

Abstract

Given the internationalization of higher education and, consequently, the challenges of cultural and academic adaptation that university immigrants tend to face when entering a foreign university, this study sought to investigate the main demands and the profile of  immigrants who looked for sought the service of psychology. from a Brazilian university
with an international vocation. For this investigation a documentary analysis was used referring to the individual attendances carried out in the years 2016 and 2017. In terms of conclusion, it stood out the relationship between the cultural distance, the gender and the profile of the courses in which the immigrants were enrolled with the search for
psychological care and the demands of mental and educational health. 

References

Andrade, A. M. J. de, & Teixeira, M. A. P. (2009). Adaptação à universidade de estudantes internacionais: Um estudo com alunos de um programa de convênio. Rev. Bras. Orientac. Prof, 10(1),33–44. Recuperado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-3902009000100006.

Assis, G. O. (2007). Mulheres migrantes no passado e no presente: Gênero, redes sociais e migração internacional. Rev de estudos feministas. CFH/CCE/UFSC. 15(03), 745-742. DOI https://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2007000300015.

Castañeda, H. R. (2008). La experiencia de estudiar un posgrado en el extranjero (un estudio de caso). REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(2), 1-16. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1607-40412008000200007&lng=es&nrm=iso.

Chang, H. (2007). Depressive symptom manifestation and help-seeking among chinese college students in Taiwan. International Journal of Psychology, 42(3), 200–206. https://doi.org/10.1080/00207590600878665.

Devereux, G. (1973). Ensayos de etnopsquiatria general. Barcelona: Barral Editores.

Dutra, D. (2017). Feminização das migrações. In Cavalcanti, L., Botega, T., Tonhati, T., & Araújo, D. (Orgs.), Dicionário crítico de migrações internacionais. (pp. 325-327). Brasília: Editora Unb.

Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis – FONAPRACE. (2019). V Pesquisa do perfil socioeconômico dos estudantes de graduação das IFES. Brasília. Recuperado de: http://www.andifes.org.br/v-pesquisaperfil-socioeconomico-dos-estudantes-de-graduacaodas-universidades-federais/.

Gil, A. C. (2002). Como classificar as pesquisas? Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª Rd. São Paulo: Loyola.

Girardi, J. de F., & Martins-Borges, L. (2017). Dimensões do sofrimento psíquico em estudantes universitários estrangeiros. Psico, 48(4), 256–263. DOI https://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2017.4.26143.

Gonçalves, G. K., Pozobon, L. L., (2008). Atendimento psicológico a estudantes universitários: Relatos de experiência no Ânima – Núcleo de apoio ao estudante, da Universidade Federal de Santa Maria. In Gonçalves, G.K., Pozobon, L.L., Domingues, R. M., Mell, S. T. (Orgs) Apoio estudantil: Reflexões sobre ingresso e permanência no ensino superior. (pp. 23-32). Santa Maria: Editora UFSM.

Han, X., Han, X., Luo, Q., Jacobs, S., & Jean-Baptiste, M. (2013). Report of a mental health survey among chinese international students at Yale University Xuesong. journal of american college health, 61(1). DOI https://dx.doi.org/10.1080/07448481.2012.738267.

Hwang, B. J., Bennett, R., & Beauchemin, J. (2014). International students’ utilization of counseling services. College Student Journal, 3, 347–354. DOI https://dx.doi.org/NEED.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais – INEP. (2017). Recuperado de: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2017/04/INEPCenso-da-educa%C3%A7%C3%A3o-SuperiorAndifes-16042017.pdf. Acesso em 30/03/2019.

Lee, E.-J., Ditchman, N., Fong, M. W. M., Piper, L., & Feigon, M. (2014). Mental health service seeking among korean international students in the united states: A path analysis. Journal of Community Psychology, 38(5), 607–621. DOI https://dx.doi.org/10.1002/jcop.

Marginson, S. (2014). La educación superior como autoformación : El caso de estudiantes transfronterizos*. Revista de La Educación Superior. XLIII (169), 9-26.

Martins-Borges, L., Pocreau, J, B (2009). Reconhecer a diferença: O desafio da etnopsiquiatria. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, 15(1), 232-245. Recuperado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1677-11682009000100014&lng=pt&nrm=is.

Prieto-Welch, S. L. (2016). International student mental health. New Directions for Student Services, 133(133) 41–53. DOI https://dx.doi.org/10.1002/ss.

Rivello, P. V. de A., Assumpção, S. B., & Freitas, W. S. (2014). Retrato panorâmico do corpo discente da UNILA. Universidade federal da integração latino-americana - Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis – PRAE. Recuperado de: https://www.unila.edu.br/sites/default/files/files/texto4prae-atualizado(1).pdf.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2014). Metodologia de la investigación. Mexico: McGraw-Hill.

Santiago, V., Ángel, A., Robles, I., Carol, Y., Ramos, V. Rica, C. (2011). Necesidades académicas, personales, sociales y vocacionales de estudiantes internacionales y intercambio en la Universidad de Puerto Rico. Revista Electrónica Educare. XV (2), 185-204. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1941/194121566013.pdf.

Santos, B. D. S. (2007). Para além do pensamento abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Noes Estudos, 79, 71–94. DOI https://dx.doi.org/10.4172/2155-9899.S12-006.

Silva-Ferreira, A.V., & Martins-Borges, L. Imigração e saúde mental: Narrativas de estudantes latino-americanos em uma universidade intercultural. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, SC, Brasil.

Subuhana, C. (2009). A experiência sociocultural de universitários da África Lusófona no Brasil: entremeando histórias. Pro-Posições, 20 (58)103-126. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/pp/a/W3SgLLzKykSLbdbLfnQrzNC/?lang=pt&format=pdf.

Syed, N. A., Khimani, F., Andrades, M., Ali, S. K., & Paul, R. (2008). Reasons for migration among medical students from Karachi. Medical Education, 42(1), 61–68. DOI https://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2923.2007.02904.x.

Sun, Y. (2013). Chinese students in Japan: The mediator and the moderator between their personality and mental health. International Journal of Psychology, 48(3), 215–223. DOI https://dx.doi.org/10.1080/00207594.2011.648942.

Tidwell, R., & Hanassab, S. (2007). New challenges for professional counsellors: The higher education international student population. Counselling Psychology Quarterly, 20(4), 313–324. DOI https://dx.doi.org/10.1080/09515070701573927.

Trindade, H., Candeas, A., Santos, C. R. A., Cunha, C., Sierra, F. de, Sarti, I., … Meneghel, S. M. (2009). A UNILA em construção: um projeto universitário para a América Latina, 166. Retrieved from http://unila.edu.br/sites/default/files/files/Unilaemconstruo.pdf.

Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA. (2019) (n.d). Ingresso 2020. Recuperado de: https://portal.unila.edu.br/ingresso.

Universidade Federal da Integração Latino-Americana – UNILA. (2018) (n.d). Psicologia. Recuperado de: https://portal.unila.edu.br/prae/auxilios/psicologia.

Woodward, J. (2010). Internal state of emergency - working with an international student suffering from trauma in a student counselling service. Psychodynamic Practice, 16(3), 257–271. DOI https://dx.doi.org/10.1080/14753634.2010.493322.

Yakushko, O., Davidson, M. M., & Sanford-Martens, T. C. (2008). Seeking help in a foreign land: International students’ use patterns for a U.S. university counseling center. Journal of College Counseling, 11 (1), 6-18. DOI https://dx.doi.org/10.1002/j.2161-1882.2008.tb00020.x.

Published

2021-10-22

Issue

Section

Artigos