The COVID 19 pandemic and Remote Learning
Impacts on Teachers’ mental health
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2023i56p10-21Keywords:
Teachers, Remote Learning, Pandemic, Mental Health, Public SchoolsAbstract
The Covid-19 outbreak brought several challenges to education in Brazil, as schools were closed and remote learning was in full swing. For this reason, we aimed to assess the repercussions of the pandemic and the adoption of remote learning on the mental health of teachers according to the view of the principals of state public schools in Porto Alegre-RS.This is a cross-sectional exploratory-descriptive study with a quantitative approach, in which 51 principals participated by answering an online questionnaire from April to September 2021.The analysis of the data through descriptive statistics and correlation disclosed that teachers are overloaded with feelings of fear, frustration, and uncertainty due to the new demands. There were also strong positive correlations concerning the challenge of adapting the lesson format, the setbacks in the use of technological resources, and the overload of work, which were deeply associated with the impact of the pandemic on the teachers’ mental health. Professional support seemed to strengthen teachers towards work and emotional difficulties, therefore it cannot be detached from public policies that foster structural resources to the school and professional qualification. It can be concluded that the development of technological and socioemotional skills can prevent damage to the mental health of teachers in future challenges.
References
Altobelli, D. C. S. (2020). Síndrome de burnout em professores docentes no contexto brasileiro: uma revisão integrativa. Trabalho de Conclusão de Curso. Centro Universitário Fametro – UNIFAMETRO. http://repositorio.unifametro.edu.br/handle/123456789/881
Barbosa, A. M., Viegas, M. A. S., & Batista, R. L. N. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, 25(51), 255-280. https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p255
Brandenburg, C., Maciel, J. C. da S., Baron, M. V., Costa, B. E. P. da, & Santana, J. R. (2021). Directors’ opinion as to the influence of Covid-19 on the socioemotional-affective aspect of the school community. Holos (Natal, RN), 37(4), 1–14. 10.15628/holos.2021.12086
Bessa, S. (2021). Professores em tempos de pandemia: percepções, sentimentos e prática pedagógica. Revista Devir Educação, edição especial, 183-205. http://dx.doi.org/10.30905/rde.v0i0.410
Bisquerra, R. (2020). El alumnado necesitará competencias emocionales para afrontar su futuro con mayores probabilidades de éxito. https://www.educaweb.com/noticia/2020/05/27/entrevista-rafael-bisquerra-importancia-educacion-emocional-mas-alla-coronavirus-19195/
Campos, M. F., & Viegas, M. F. (2021). Saúde mental no trabalho docente: um estudo sobre autonomia, intensificação e sobrecarga. Cadernos de Pesquisa, 28(2), 417-437.
Castro, D. P., Rodrigues, N. D. S., & Ustra, S. R. V. (2020). Os reflexos do ensino remoto na docência em tempos de pandemia da Covid-19. Revista EDaPECI, 20(3), 72-86. http://dx.doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.314543.72-86
Centro de estudos e pesquisas em emergências e desastres em saúde (CEPEDES, 2020). Saúde mental e Atenção Psicossocial na Pandemia Covid-19: recomendações gerais. Fundação Oswaldo Cruz, Brasília, 2020. https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/04/Sa%c3%bade-Mental-e-Aten%c3%a7%c3%a3o-Psicossocial-na-Pandemia-Covid-19-recomenda%c3%a7%c3%b5es-gerais.pdf
De Sá, A. L., Narciso, A. L. C., & Narciso, L. C. (2020). Ensino retomo em tempos de pandemia: os desafios enfrentados pelos professores. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, [S.l.], v. 9, n. 1.
Ferreira, A. L. (2020). Sentimentos e dificuldades enfrentadas pelos professores em tempos de covid-19. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal de São Carlos Campus de Sorocaba. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13576
França, R. F. C., Silva, A. A. S., & Feitosa, D. F. S. (2021). O ensino remoto na pandemia e a precarização da prática pedagógica de professoras de Porto Velho: pertinências e impertinências. Revista Educar Mais, 5(1), 139-156. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2219
Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente (GESTRADO, 2020). Trabalho docente em tempos de pandemia (Relatório técnico). Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE). http://abet-trabalho.org.br/relatorio-tecnico-trabalho-docente-em-tempos-de-pandemia
Gonçalves, G. B. B., & Guimarães, J. M. M. (2020). Aulas remotas, escolas vazias e a carga de trabalho docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, 14(30), 772-787. https://doi.org/10.22420/RDE.V14I30.1203
Hidalgo-Andrade, P., Hermosa-Bosano, C., & Paz, C. (2021). Teachers’ mental health and self-reported coping strategies during the Covid-19 pandemic in ecuador: A mixed-methods study. Psychology Research and Behavior Management, 14, 933–944. https://doi.org/10.2147/PRBM.S314844
International Task Force on Teachers for Education 2030 (2020). Response to the COVID-19 Outbreak Call for Action on Teachers. UNESCO. https://teachertaskforce.org/knowledge-hub/response-covid-19-outbreak-call-action-teachers-0
Juárez-Díaz, C., & Perales, M. (2021). Language teachers’ emergency remote teaching experiences during the Covid-19 confinement. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 23(2), 121–135. https://doi.org/10.15446/PROFILE.V23N2.90195
Kim, L. E., Oxley, L., & Asbury, K. (2022). “My brain feels like a browser with 100 tabs open”: A longitudinal study of teachers’ mental health and well-being during the COVID-19 pandemic. British Journal of Educational Psychology, 92(1), 299–318. https://doi.org/10.1111/bjep.12450
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Presidência da República.
Leite, N. M., De Lima, E. G., & Carvalho, A. B. (2020). Os professores e o uso de tecnologias digitais nas aulas remotas emergenciais, no contexto da pandemia da covid-19 em Pernambuco. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 11(2), 01-15.
Machado, M. C. (2021). O peso de estar em casa: uma análise acerca da percepção das profissionais docentes em relação a sobrecarga de trabalho no home office. Dissertação do Mestrado acadêmico. Universidade Federal do Pampa: Santana do Livramento. https://dspace.unipampa.edu.br/handle/riu/5933
Mateus, J.-C., & Andrada, P. (2021). Docentes frente al Covid-19: cambios percibidos en Chile y Perú. Magis, Revista Internacional de Investigación En Educación, 14, 1–25. https://doi.org/10.11144/JAVERIANA.M14.DFCC
Ministério da Educação (2020). Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376
Monteiro, B. M. M., & Souza, J. C. (2020). Saúde mental e condições de trabalho docente universitário na pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, 9(9), 1-16. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7660
Nabe-Nielsen, K., Christensen, K., Fuglsang, N., Larsen, I., & Nilsson, C. (2021). The effect of COVID-19 on schoolteachers’ emotional reactions and mental health. European Journal of Public Health, 31(3). https://doi.org/10.1093/EURPUB/CKAB164.014
Oliveira, D. A., & Junior, E. A. P. (2020). Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, Brasília, 14(30), 719-735. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1212
Organização Internacional do Trabalho (OIT, 1984). O que é trabalho docente? http://www.oitbrasil.org.br/content/o-que-e-trabalho-decente
Pereira, H. P., Santos, F. V., & Manenti, M. A. (2020). Saúde mental de docentes em tempos de pandemia: os impactos das atividades remotas. Boletim de Conjuntura (BOCA), 3(9), 1-9. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3986851
Said-Hung, E., Marcano, B., & Garzón-Clemente, R. (2021). Ansiedad académica en docentes y Covid-19. Caso instituciones de educación superior en iberoamérica. Prisma Social, 33, 289–305. https://revistaprismasocial.es/article/view/4202/4947
Santos, E. dos, Lima, I. S., & Sousa, N. J. (2020). “Da noite para o dia” o ensino remoto: (re)invenções de professores durante a pandemia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 5(16), 1632-1648. http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1632-164
Saraiva, K., Traversini, C., & Lockmann., K. (2020). A educação em tempos de Covid-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, 15, 1-24. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094
Sarmento, D. F., & Menegat, J. (2020). Gestão escolar democrática: desafios e perspectivas. Roteiro, 45, 1–20. https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23370
Silva, A. F., Estrela, F., Lima, N. S., & Abreu, C. T. D. (2020). Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 30(e300216), 1-4. https://scielosp.org/pdf/physis/2020.v30n2/e300216/pt
Silva, J. M. S., Cardoso, V. C., Abreu, K. E., & Silva, L. S. (2020). A feminização do cuidado e a sobrecarga da mulher-mãe pandemia. Revista Feminismos, 8(3), 149-161. https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/42114
Souza, J. M., Dell’Agli, B. A. V., Da Costa, R. Q. F., & Caetano, L. M. (2021). Docência na pandemia: saúde mental e percepções sobre o trabalho on-line. Teoria e Prática da Educação, 24(2), 142-159. https://doi.org/10.4025/tpe.v24i2.59047
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S, & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
Wind, T. R., Rijkeboer, M., Andersson, G., & Riper, H. (2020). The COVID-19 pandemic: the ‘black swan’ for mental health care and a turning point for e-health. Internet Interventions, 20, e.10317. http://dx.doi.org/10.1016/j.invent.2020.100317
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.