Construction and Evaluation of the Effectiveness of an Anti-Racist Intervention Based on Teaching African and Afro-Brazilian Culture

Authors

  • Arlene Ferreira de Almeida Universidade de Brasília
  • Tiago Jessé Souza de Lima Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2023i56p31-38

Keywords:

Intervention, African Culture, Social Identity, Self-esteem, Racism

Abstract

The objective of this article is to construct and evaluate the effectiveness of an intervention based on teaching African and Afro-Brazilian culture in increasing social identity and self-esteem in black children, and in raising awareness about racism in both white and black children. The intervention is based on the Curriculum in Movement of the Federal District, which includes content related to black history and culture. Antiracist interventions are extremely important for the Brazilian educational process, but unfortunately, they are still a little studied and developed topic in Brazil. Thinking about interventions that can be replicated in schools is a big step towards a better quality of life for black students and towards combating racism in Brazil. The specific objectives include building a multicultural intervention based on teaching African and Afro-Brazilian culture, evaluating the effect of the intervention on racial identification and self-esteem in black children, and evaluating the effect of the intervention on the perception of racial prejudice in both white and black children. The study involved 53 students enrolled in two fifth-grade classes in a school in the Federal District. The results showed no significant differences between the group that received the intervention and the control group, even when taking into account the participants’ skin color. However, the small number of participants in the study reduces the power to find a significant result, and caution should be taken when interpreting the results.

References

Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice.

Almiro, P. A. (2017). Uma nota sobre a desejabilidade social e o enviesamento de respostas. Avaliação psicológica, 16(3), 0-0.

Canen, A. (2000). Educação multicultural, identidade nacional e pluralidade cultural: tensões e implicações curriculares. Cadernos de pesquisa, 135-149.

Abramovay, M., & Castro, M. G. (2006). Caleidoscópio das violências nas escolas. B-Oxfam.

da Silva Carvalho, D. M., & de FRANÇA, D. X. (2019). Estratégias de enfrentamento do racismo na escola: uma revisão integrativa. Revista Educação & Formação, 4(3), 148-168.

Carvalho, D. M. S. (2020). A escola no enfrentamento ao racismo. São Cristóvão-SE: Universidade Federal de Sergipe.

Dovidio, JF, & Gaertner, SL (2004). Samuel L. Aversive racism.

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.

de França, D. X. (2017). Discriminação de crianças negras na escola. Revista Interacções, 13(45). Acesso em: 23 fev. 2023.

Grigg, K., & Manderson, L. (2014). Building harmony: reducing and measuring racism in Australian schools. Australian Commun Psychol, 26(2), 68-89.

de Miranda Macedo, A. M. R. (2016). O racismo no ambiente escolar: Como enfrentar esse desafio?. Porto das Letras, 2(1), 88-99.

Mizael, N. C. de O; Gonçalves, L. R. D. (2015). Construção da identidade negra na sala de aula: passando por bruxa negra e de preto fudido a pretinho no poder. Itinerarius Reflections-Revista Eletrônica da Pós-Graduação em Educação, 11(2) 1-21.

Moreira-Primo, U. S., & de França, D. X. (2020). Efeitos do racismo da trajetória escolar de crianças: uma revisão sistemática. Debates em Educação, 12(26), 176-198.

Pereira, J. S. (2008). Reconhecendo ou construindo uma polaridade étnico-identitária? Desafios do ensino de história no imediato contexto pós-Lei nº 10.639. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), 21, 21-43.

Priest, N., Alam, O., Truong, M., Sharples, R.,Sharples, R., et al. (2020). Promoting proactive bystander responses to racism and racial discrimination in primary schools: A mixed methods feasibility and acceptability study of the ‘Speak Out Against Racism’ program. BMC Public Health, 20(1) 1-13. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09812-1.

Rosenberg, M. (1965). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSE). Acceptance and Commitment Therapy Measures Package, 61 (52), 18.

Sbicigo, J. B., Bandeira, D. R., & Dell’Aglio, D. D. (2010). Escala de Autoestima de Rosenberg (EAR): validade fatorial e consistência interna. Psico-usf, 15, 395-403.

Silva, K. da C. (2014) Normas sociais e expressões do racismo em crianças. 2014. 168 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão.

Published

2024-10-15

Issue

Section

Artigos