Educational Practices
Social Skills of academics from the Departments of Legal Practices
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2023i56p84-92Keywords:
Social Skills, University Students, Student Characteristics, Higher Education, EducationAbstract
The objective of this study is to diagnose and understand the social skills of students enrolled in the subject “Internship of Civil Forensic Practice II” of the Bachelor of Law School, offered by the Nucleus of Legal Practices of the State University of Ponta Grossa in the academic year of 2023. The research carried out is of a quantitative and qualitative nature, using a questionnaire composed of 52 items divided into six factors: conversation skills, coping skills (or assertiveness), emotional skills, empathic skills, affection expression skills and interpersonal relationship skills. The hypothetical-deductive method was adopted, starting from the problem of the decumanization of legal education courses until the confirmation of the problem. As a result, it concludes with a pedagogical proposal for intervention in the reception of students enrolled in the Nucleus of Legal Practices so that they can better develop their social skills.
References
Bandeira, M. et al.. Qualidades psicométricas do Inventário de Habilidades Sociais (IHS): estudo sobre a estabilidade temporal e a validade concomitante. Estudos de Psicologia (Natal), v. 5, n. 2, pp. 401–419, jul. 2000.
Gil, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2007.
Prette, A. del; Prette, Z. A. P. del. Competência Social e Habilidades Sociais: manual teórico-prático. Petrópolis: Vozes, 2017.
Prette, Z. A. P. del; Prette, A. del. Inventário de Habilidades Sociais 2 (IHS2-Del-Prette): manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Pearson, 2018.
Prette, A. del; Prette, Z. A. P. del. No contexto da travessia para o ambiente de trabalho: treinamento de habilidades sociais com universitários. Estudos de Psicologia (Natal), v. 8, n. 3, p. 413–420, set. 2003.
Rio. P. F. U. A necessária formação emancipatória nos cursos de Direito e as habilidades para a prática profissional jurídica: uma análise da avaliação proposta no Exame da OAB. Recuperado de: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/36584/4/A%20necessa%cc%81ria%20formac%cc%a7a%cc%83o%20emancipato%cc%81ria%20nos%20cursos%20de%20Direito%20e%20as%20habilidades%20para%20a%20pra%cc%81tica%20profissional%20juri%cc%81dica_uma%20ana%cc%81lise%20da%20avaliac%cc%a7a%cc%83o%20proposta%20no%20Exame%20da%20OAB_completo.pdf, em 20 de maio de 2023.REED, M.S. The Research Impact Handbook. 2nd Edition, Fast Track Impact, 2018.
UEPG. Resolução CEPE n. 5, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. Reuperado de: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104111-rces005-18/file), em 20 de maio de 2023.
UEPG. Resolução CEPE n. 12, de 1 de abril de 2014. Aprova regulamento do Núcleo de Prática Jurídica Professor Jugurta Gonçalves de Oliveira. Recuperado de: https://www2.uepg.br/prograd/wp-content/uploads/sites/19/2019/06/Regulamento-doN%c3%bacleo-de-Pr%c3%a1tica-Jur%c3%addica.pdf, em 20 de maio de 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.