Critical Collaborative Research

epistemic-ontological locus for the education of educators and researchers as agents of personal and collective transformation

Auteurs-es

  • Sueli Salles Fidalgo Universidade Federal de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-6533-2346
  • Maria Cecília Camargo Magalhães Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI :

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2022i54espp107-117

Mots-clés :

Critical Collaborative Research, Cultural-historical Theory, Education of Educators and Researchers, Resignification and Transformation, Language and the Development of Transformative Agency

Résumé

This text discusses the Critical Collaborative Research known in Brazil as PCCol – Pesquisa Crítica de Colaboração - which is a practical-theoretical approach used in the development of investigations that focus on understanding and often challenging knowledge production and actions so as to promote de organization of decolonial-and-inclusive schools. Standing on Marxian, Vygotskian and Freirean underpinnings, the text was written from the recordings of two classes delivered by the authors in a Graduate Course called Critical Research Methodologies, with participation of some guest professors, such as Maria Cecilia Camargo Magalhães, who also authors this paper. The text is organized from the speeches of the authors on two occasions in which they collaboratively delivered lessons about PCCol, as well as the questions and interventions from the other course participants. The writing procedure interweaves speeches, treated as data, and their analyses, treated as the actual discussion of some of the concepts that base the Research Methodology itself, and that include relational and transformational agency, the Freirean notion of data production from the South rather than the North, professional practice that is personal and collectively responsive, but more specifically, we will discuss the role played by language for the implementation of collaborative interactions, as well as how this type of language is organized.

Références

Fidalgo, S. S. (2002). Aprendendo a Ensinar (,) a Avaliar. Intercâmbio. São Paulo: PUC-SP, XI, 117-124.

Fidalgo, S. S. (2006). A Linguagem da Inclusão/Exclusão Social-Escolar na História, nas Leis e na Prática Educacional. São Paulo: PUC-SP. Tese de doutorado. 485p.

Fidalgo, S. S. (2018). A Linguagem da Exclusão e Inclusão Social na Escola. 1. ed. São Paulo: Editora da Unifesp. v. 1000. 271p.

Fidalgo, S. S., & Liberali, F. C. (Org.). (2006). Ação Cidadã: por uma formação crítico-inclusiva. 1. ed. Taboão da Serra: UNIER. v. 1. 170p

Freire, P. (1970). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 253p.

Freire, P. (1992). Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 336p.

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 165p.

Habermas, J. (2004). O futuro da natureza humana. São Paulo: Martins Fontes.

Lessa, A. B. C. T., Liberali, F. C., & Fidalgo, S. S. (2005). English Teaching for Critical Citizenship. Teacher Development, Brighton / IATEFL, v. único, p. 30-36.

Liberali, F. C., Lessa, A. B. C. T., Fidalgo, S. S., & Magalhaes, M. C. C. (2007). PAC: Um Programa para a Formação Crítica de Educadores. Signum. Estudos de Linguagem, v. 01, p. 187-199.

Liberali, F. C. (2019). Argumentação na opressão destrutiva e na colaboração crítica: do cenário político do impeachment ao contexto do projeto Digit-M-Ed. In: Szundy, P. T. C., Tilio, R., & Melo, G. C. V. (Orgs.). Inovações e desafios epistemológicos em Linguística Aplicada: perspectivas sul-americanas. 1.ed. Campinas: Pontes, p. 261-295.

Liberali, F. C., Magalhães M. C. C., Meaney, M. C., Diegues, U. C. C., Santella, S. S., & Pardim, R. P. (2021). Critically collaborating to create the viable unheard of: connecting Vygotsky and Freire to deal with a devastating reality. In: Souza, V. L. T. de, & Arinelli, G. (Orgs.). Qualitative research and social intervention: transformative methodologies for collective contexts. 1ed. Charlotte: Information Age Pub, v. 1, p. 63-81.

Magalhães, M. C. C. (2006). A Pesquisa Colaborativa e a Formação do Professor Alfabetizador. In: Fidalgo, S. S., & Shimoura, A. Pesquisa Crítica de Colaboração: Um Percurso na Formação Docente. São Paulo: Ductor. Trabalho original publicado em 1992.

Magalhães, M. C. C. (2006). Por uma Prática Crítica de Formação Contínua de Educadores. The ESPecialist. São Paulo: PUC-SP. Trabalho original publicado em 1998.

Magalhães, M. C. C., Fidalgo, S. S., Carrijo, V. L. S., & Carvalho, M. P. (2022). Viable-transformative inclusion: diverse means of agency by an adolescent with Specific Intellectual Educational Needs (SIEN) and his educators. D.E.L.T.A. Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada. São Paulo: PUC-SP. Volume temático – Educação Inclusiva. 38(1).

Magalhães, M. C. C., & Fidalgo, S. S. (no prelo). Necroeducação e Necrodiscurso: Ações e linguagens a serviço da Necropolítica. In: Carvalho, M. de F., & Fidalgo, S.S. Educação e Saúde: Conceitos Centrais em Revista. São Paulo: Pontes.

Moita Lopes, L. P. (1998). A transdisciplinaridade é possível em Linguística Aplicada? In: Signorini, I., & Cavalcanti, M. C. (orgs). Linguística Aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras. p. 113-128.

Moran, S., & John-Steiner, V. (2003). Creativity in the making: Vygotsky’s contemporary contribution to the dialectic of development and creativity. In R. K. Keith Sawyer, V. John-Steiner, S. Moran, R. J. Sternberg, D. H. Feldman, J. Nakamura, & M. Csikszentmihalyi (Eds.). Creativity and development (pp. 61–90). Oxford University Press.1.

Ninin, M. O. G. (2018). Da Pergunta como Ato Monológico à Pergunta como Espaço para Expansão Dialógica: Uma investigação à luz da linguística aplicada sobre modos de perguntar. 2. ed. Campinas: Pontes Editores. v. 1. 225p.

Ninin, M. O. G.; Magalhães, M. C. C. (2017). A Linguagem da Colaboração Crítica no Desenvolvimento da Agência de Professores de Ensino Médio em Serviço. Alfa: Revista De Linguística (UNESP. Online). 61, 625-652.

Papa Francisco (2021). A sabedoria do tempo, com Papa Francisco. Episódio 3, Temporada 1; “Luta com Papa Francisco”, 13’10’’. Netflix. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=l34FyOS2i4c.

Pennycook, A. (2006). Uma Linguística Aplicada Trans­gressiva. In: Moita Lopes, L. P. da. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola. pp. 67-84.

Pennycook, A., & Makoni, S. (2020). Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South. London and New York: Routledge. 177p.

Voloshinov, V. (2017). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Editora 34. 376p. Trabalho original publicado em 1929.

Vygotsky, L. S. (1984). A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. Trabalho original publicado em 1930.

Vygotsky, L. S. (2001). A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes. Trabalho original publicado em 1934.

Téléchargements

Publié-e

2023-03-24

Numéro

Rubrique

Artigos