Educational Practice in Rural CREAS

A Social Phenomenological Study

Authors

  • Aline Almeida Lima Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Nilma Margarida de Castro Crusoé Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2025i58p60-69

Keywords:

Social assistance, Non-formal education, Social education, Phenomenology, Social policy

Abstract

This article presents the study aimed to understanding the meanings attributed to the social assistance practices of a Specialized Reference Center for Social Assistance (CREAS) in Bate-Pé, a rural district of Vitória da Conquista, based on the perspectives of its professional team. The theoretical framework draws on Alfred Schutz’s sociological phenomenology and Gloria Gohn’s concept of non-formal education. Methodologically, the study employed sociological phenomenology, semi-structured interviews, and content analysis. The findings highlight three key aspects of this practice: the motivation to work in a rural CREAS and the influence of formative experiences; reflections on concepts and the significance of social assistance practices; and the recognition of social assistance as an educational process. The results reveal that professionals are driven by social and socioeconomic concerns, value the experiential knowledge gained in daily practice, collectively perceive citizenship as an active social stance, and attribute an educational dimension to social assistance for its role in fostering social development. Thus, the rural CREAS practice is understood as a meaning-making process, positioning it as a form of social education.

Author Biographies

Aline Almeida Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Aline Almeida Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual da Bahia (PPGEd/UESB), Graduada em Psicologia pela Faculdade Juvêncio Terra - Vitória da Conquista, Ba., integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Curriculares e Educativas (GEPPCE), Psicóloga na Prefeitura Municipal de Vitória da Conquista, Ba.

Nilma Margarida de Castro Crusoé, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Nilma Margarida de Castro Crusoé, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, com Estágio Doutoral na Universidade de Coimbra/Portugal. Professora no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Praticas Curriculares e Educativas.

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Published

2025-06-05

How to Cite

Lima, A. A., & Crusoé, N. M. de C. (2025). Educational Practice in Rural CREAS: A Social Phenomenological Study. Psicologia Da Educação, (58), 60–69. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2025i58p60-69

Issue

Section

Artigos