Educational Practice in Rural CREAS
A Social Phenomenological Study
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2025i58p60-69Keywords:
Social assistance, Non-formal education, Social education, Phenomenology, Social policyAbstract
This article presents the study aimed to understanding the meanings attributed to the social assistance practices of a Specialized Reference Center for Social Assistance (CREAS) in Bate-Pé, a rural district of Vitória da Conquista, based on the perspectives of its professional team. The theoretical framework draws on Alfred Schutz’s sociological phenomenology and Gloria Gohn’s concept of non-formal education. Methodologically, the study employed sociological phenomenology, semi-structured interviews, and content analysis. The findings highlight three key aspects of this practice: the motivation to work in a rural CREAS and the influence of formative experiences; reflections on concepts and the significance of social assistance practices; and the recognition of social assistance as an educational process. The results reveal that professionals are driven by social and socioeconomic concerns, value the experiential knowledge gained in daily practice, collectively perceive citizenship as an active social stance, and attribute an educational dimension to social assistance for its role in fostering social development. Thus, the rural CREAS practice is understood as a meaning-making process, positioning it as a form of social education.
References
Amado, J., Costa, A., Crusoé, N. M. de C.; & Vaz-Rabelo, P. (2017). Quadros analíticos da investigação qualitativa em educação. pp. 73-115. Em J. Amado (Org.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 3ª Ed. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Amado, J., Costa, A. P., & Crusoé, N. M. de C. (2017). A técnica da análise de conteúdo. Em J. Amado (Org.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação (pp. 301- 349). 3ª Ed. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Amado, J., Costa, A., & Ferreira, S. (2017). A entrevista na investigação em educação. In: J. Amado (Org.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação (pp. 211- 220). 3ª Ed. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Antunes, M. A. M., & Santos, R. C. dos. (2020). PED 50 anos, 50 edições da revista: itinerários de pesquisa e compromisso ético-político com a educação. Psicologia da Educação, 50, 01-3. DOI: https://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.20200001
Antunes, M. A. M., & Santos, R. C. dos. (2022). Método e perspectiva crítica na pesquisa de psicologia e educação: contribuição para a práxis educacional. Psicologia da Educação, 54 (esp.). DOI: https://doi.org/10.23925/2175-3520.2022i54espp1-634e
Brasil. (2004). Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome (MDS). Política Nacional de Assistência Social. Recuperado de: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Normativas/PNAS2004.pdf.
Brasil. (2013). Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome (MDS). Caderno de Concepções de Convivência e Fortalecimento de Vínculos. Recuperado de: http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/concepcao_fortalecimento_vinculos.pdf
Crusoé, N. M. de C. & Santos, E. (2020). Fenomenologia Sociológica de Alfred Schutz: contribuições para a investigação qualitativa em prática educativa. Rev. Tempos Espaços Educ., 13, n. 32, e-13274. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13274
Gohn, M. (2006). Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 14, 50, 27-38. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000100003.
Santos, E., & Crusoé, N. M. de C. (2022). Elementos da Sociologia Compreensiva de Marx Weber: aplicação categorial para a pesquisa em educação. Rev. Educação e Pesquisa., 48, e-239168. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248239168por
Schutz, A. (1979). Sobre fenomenologia e relações sociais. Edição e organização Helmut T. R. Wagner; tradução de Ângela Melin. Zahar Editores. ISBN-13: 978-8532643063.
Silva, H. A. (2021). Quem são os mais pobres? Explorando tensões sociais e horizontes políticos. Periferia, 13, 2, 70-91. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2021.60887
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Psicologia da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.