How was being a blind student at school?

trajectories of schoolization of piauienses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2025i58p4-13

Keywords:

Blindness, Educational Status, Oral History, School Inclusion, Social Inclusion

Abstract

This study aimed to identify in the social memories of schooling trajectories of blind people from Piauí, situations considered negative and positive experienced in the school environment. It was a qualitative, descriptive research, using the methodology of Oral History. The study included interviews with ten blind people, who experienced basic schooling in the state of Piauí, being four males and six females, all participants from public and private schools, aged between 18 and 50 years. The interviews were conducted virtually through the Google Meet application, due to the COVID-19 pandemic, and, with the help of recording, the interviews were transcribed and analyzed from the perspective of Content Analysis. The data were theoretically analyzed from the assumptions of Historical-cultural Psychology, Historical-Critical Pedagogy and Critical School Psychology. It emerged from the study, the difficulty of mediating knowledge in the classroom by teachers of blind people, without the use of appropriate instruments and means for inclusion, which often treat them from negative stereotypes, as incapable and pitiful people. Exclusion by colleagues in the classroom was also identified, expressed sometimes explicitly, sometimes in a subtle way. Among the positive aspects, the importance of the affectionate relationship and social interaction with colleagues and education workers stood out, which motivated the permanence of these people in school despite the difficulties faced.

Author Biographies

Geovane de Sousa Oliveira Filho, Universidade Federal do Piauí

Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) 2015-2019. Mestrando em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) 2020-2021. Monitor da disciplina Genética Humana aplicada à Psicologia no primeiro semestre do ano de 2017 pela Universidade Federal do Piauí. Integrante do Núcleo de Pesquisas em Desenvolvimento Humano, Psicologia da Educação e Queixa Escolar (PSIQUED) desde 2017. Membro do Fórum Sobre Medicalização na Educação e Sociedade - Núcleo Piauí (Desde 2017). Bolsista de Iniciação Científica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ) no segundo semestre do ano de 2018 e primeiro semestre do ano de 2019. Atuou como estagiário no Serviço Escola de Psicologia da Universisade Federal do Piauí em Parnaíba, desde o segundo semestre do ano de 2018 até o segundo semestre do ano de 2019, com ênfase em Terapia Cognitivo-comportamental. Atua nos seguintes temas: Psicologia Escolar Educacional, Desenvolvimento Humano, Queixa Escolar, Fenômeno da Medicalização na Educação e Sociedade, Atuação de Psicólogos em Políticas Públicas, Políticas Públicas para a Educação e Inclusão Escolar.

Fauston Negreiros, Universidade Federal do Piauí

Psicólogo, graduado pela Universidade Estadual do Piauí (2005). Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2009;2012). Pós-Doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP. É professor-pesquisador associado do Departamento de Psicologia, do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Psicologia e do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) Ciência Política da Universidade Federal do Piauí - UFPI. Indicado ao Prêmio Jabuti na área de Ciências Humanas no ano de 2020, pela obra "A Psicologia Escolar e a Educação de Jovens e Adultos". Pesquisador no grupo de pesquisa Psicologia e Escolarização: políticas públicas e atividade profissional na perspectiva histórico-crítica, vinculado ao Laboratório Interinstitucional de Estudos e Pesquisas em Psicologia Escolar - LIEPPE da Universidade de São Paulo/USP. Membro da Diretoria da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (2020-atual). Membro do Fórum Nacional de Medicalização da Educação e Sociedade. Compõe o GT Psicologia e Políticas Educacionais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia/ANPEPP. Membro do GT Psicologia e Educação da Sociedade Interamericana de Psicologia. Compõe o Conselho Editorial e é Revisor Técnico das seguintes editoras: Artmed, Mercado das Letras, Brazil Publishing, Penso, Appris, CRV, Juruá e Pimenta Cultural. Possui experiência na área de Psicologia Escolar e Educacional; Coordena o PSIQUED, Núcleo de Pesquisa e Estudos em Desenvolvimento Humano, Psicologia Educacional e Queixa Escolar, vinculado ao CNPQ. Atua principalmente nos seguintes temas: Queixa Escolar; Fracasso Escolar; Medicalização e Patologização da Educação e da Sociedade; Atuação e Formação do Psicólogo Escolar; Problemas na Escolarização, Vulnerabilidade e Desigualdade Social, Psicologia e Política Educacional, Psicologia Escolar, contextos e práticas emergentes. Psicologia e Proposições Legislativas. Interfaces da Psicologia com Literatura, Cinema e Gastronomia. ORCID: 0000-0003-2046-8463.

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Published

2025-06-05

How to Cite

Oliveira Filho, G. de S., & Negreiros, F. (2025). How was being a blind student at school? trajectories of schoolization of piauienses. Psicologia Da Educação, (58), 4–13. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2025i58p4-13

Issue

Section

Artigos