Emotional self-regulation skills and interpersonal problem-solving skills in preschoolers
experience report
DOI:
https://doi.org/10.23925/2594-3871.2021v30i2p459-473Keywords:
emotional self-regulation, interpersonal problem-solving, preschool, mental health, preventing and promotionAbstract
This paper reports on the experience of a group of students, associated with the Tutorial Education Program of the Ministry of Education in Brazil, with a project to promote emotional self-regulation skills and interpersonal problem-solving skills in a preschool. Pre school is known as a strategic period for prevention and promotion actions in mental health and schools are the most proper environment for proactive actions. About 80 students participated, with an average age of 5 years old, from four second period classes of a public city preschool in the city of Juiz de Fora, state of Minas Gerais. The intervention was subdivided into two axes: emotional self-regulation and interpersonal problem-solving. Each axis was developed through six weekly meetings, using playful and audiovisual resources. The intervention was assessed positively by the teachers, who reported that the children learned and used the concepts, applying them in the classroom. In conclusion, projects like this should be stimulated more often in schools, given their potential for preventing aggressive behaviors and promoting socio-emotional development in early childhood.
Metrics
References
Abreu, S., Barletta, J. B., & Murta, S. G. (2015). Prevenção e promoção em saúde mental: Pressupostos teóricos e marcos conceituais. In S. G. Murta, C. Leandro-França, K. B. Santos, & L. Polejack (Orgs.), Prevenção e promoção em saúde mental: Fundamentos, planejamento e estratégias de intervenção (pp. 54–71). Nova Friburgo: Sinopsys.
Amparo, D. M. D., Galvão, A. C. T., Alves, P. B., Brasil, K. C. T. R., & Koller, S. H. (2008). Adolescentes e jovens em situação de risco psicossocial: Redes de apoio social e fatores pessoais de proteção. Estudos de Psicologia, 13(2), 165–174. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2008000200009
Brás, T. A., & Reis, S. C. (2012). As aptidões das crianças em idade pré-escolar. Journal for Educators, Teacher and Trainers, 3(1), 135–147. Recuperado de https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/27271/vol03_10_jett_bras_reis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Brasil. Ministério da Educação. (2006). Manual de Orientações Básicas do Programa de Educação Tutorial. Brasília, DF: Secretaria de Educação Superior. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=338-manualorientabasicas&category_slug=pet-programa-de-educacao-tutorial&Itemid=30192
Chiaparini, C., Silva, I. M. M., & Leme, M. I. S. (2018). Conflitos interpessoais na educação infantil: O olhar de futuros professores e egressos. Psicologia Escolar e Educacional, 22(3), 603–612. https://doi.org/10.1590/2175-35392018037119
Coutinho, S. A., & Ribeiro, S. M. A. (2014). A importância do projeto de educação para a saúde e a sua aplicação em meio escolar. Revista INFAD de Psicología: International Journal of Development and Educational Psychology, 1(1), 211–214. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v1.364
Casali-Robalinho, I. G., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2015). Habilidades sociais como preditoras de comportamentos em escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31(3), 321–330. https://doi.org/10.1590/0102-37722015032110321330
Daniel Tigre em português [Canal do YouTube]. (2015). YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/channel/UC0uzSknyMFmFV6YrKyglYfQ
Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2011). Psicologia das habilidades sociais na infância: Teoria e prática (5. ed.). Rio de Janeiro: Vozes.
Docter, P. (Diretor), & Rivera, J. (Produtor). (2015). Divertida Mente [DVD]. Estados Unidos: Pixar Animation Studios.
Herndon, K. J., Bailey, C. S., Shewark, E. A., Denham, S. A., & Bassett, H. H. (2013). Preschoolers’ emotion expression and regulation: Relations with school adjustment. The Journal of Genetic Psychology, 174(6), 642–663. https://doi.org/10.1080/00221325.2012.759525
Maia, D. S., & Lobo, B. O. M. (2013). O desenvolvimento da habilidade de solução de problemas interpessoais e a convivência na escola. Psicologia em Revista, 19(1), 17–29. https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2013v19n1p17
Milicic, N. (1994). Abrindo janelas. Campinas: Editorial Psy II.
Mr. Plot. (2010). Mundo Bita. Recuperado de https://www.mundobita.com.br/
Norrish, J., Williams, O., O’Connor, M., & Robinson, J. (2013). An applied framework for positive education. International Journal of Wellbeing, 3(2), 147–161. Recuperado de https://www.internationaljournalofwellbeing.org/index.php/ijow/article/view/250
Petersen, C. S., & Wainer, R. W. (2011). Terapias cognitivo-comportamentais para crianças e adolescentes. Porto Alegre: Artmed
Petrucci, W. G., Borsa, C. J., & Koller, H. S. (2016). A família e a escola no desenvolvimento socioemocional na Infância. Temas em Psicologia, 24(2), 391–402. http://dx.doi.org/10.9788/TP2016.2-01Pt
Pires, J. (2014). Regulação emocional em psicoterapia: Um guia para o terapeuta cognitivo-comportamental. Psico-USF, 19(2), 355–357. https://doi.org/10.1590/1413-82712014019002016
Reis, A. H., Oliveira, S. E. S., Bandeira, D. R., Andrade, N. C., Abreu, N., & Sperb, T. M. (2016). Emotion Regulation Checklist (ERC): Estudos preliminares da adaptação e validação para a cultura brasileira. Temas em Psicologia, 24(1), 77–96. https://dx.doi.org/10.9788/TP2016.1-06
Rocha, A. M. A. (2016). Compreensão e regulação das emoções: Suas relações com a eficácia na interação social em crianças (Tese de doutorado). Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal. Recuperado de https://repositorio.ul.pt/handle/10451/23031
Rodrigues, M. (2015). Educação emocional positiva: Saber lidar com as emoções é uma importante lição. Novo Hamburgo, RS: Sinopsys.
Rodrigues, M. C., Dias, J. P., & Freitas, M. F. R. L. (2010). Resolução de problemas interpessoais: Promovendo o desenvolvimento sociocognitivo na escola. Psicologia em Estudo, 15(4), 831–839. Recuperado de https://www.scielo.br/j/pe/a/cwjJhxrhB9xJHjjzL4xbrDk/abstract/?lang=pt
Schwartz, F. T., Lopes, G. P., & Veronez, L. F. (2016). A importância de nomear as emoções na infância: Relato de experiência. Psicologia Escolar e Educacional, 20(3), 637–639. https://doi.org/10.1590/2175-3539201502031019
Shure, M. B. (2006). Eu posso resolver problemas: Educação infantil e ensino fundamental: Um programa de solução cognitiva para problemas interpessoais (E. M. Marturano, A. M. A. Motta, & L. C. S. Elias, Trads.). Petrópolis, RJ: Vozes.
SuperToons. (2015). O Diário de Mika. Recuperado de http://www.odiariodemika.com.br/
Tessaro, F., & Lampert, C. D. T. Desenvolvimento da inteligência emocional na escola: Relato de experiência. Psicologia Escolar e Educacional, 23(e178696), 1–3. https://doi.org/10.1590/2175-35392019018696
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Júlia Stersi Bonfatti, Ailana Garcia Meira Costa, Amanda Guimarães Lutz, Mayara Oliveira Bastos, Marisa Cosenza Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.