The Contributions of Theater to Adolescent Development

Critical Review of the Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2594-3871.2025v34i1p101-123

Keywords:

Adolescence, High School, Historical-Cultural Psychology, Theater, Development

Abstract

When analyzing the rates of school dropout, failure and violence, it becomes urgent to create intervention practices aimed at secondary education in the context of public schools. This article aims to analyze how recent research in the field of psychology has understood the use of theater in the work of psychologists in collective contexts. To this end, a critical review of the literature was carried out in two databases: (1) Biblioteca Digital de Teses e Dissertações and (2) the Scientific Electronic Library Online [SciELO], using the descriptors “Theater” and “Psychology”. Twenty-five scientific productions from 2015-2019 were analyzed, including 7 theses, 15 dissertations and 3 articles. As a result, the studies point to the strong political nature of theater, since its practice favors the autonomy of the subjects and boosts their potential for action to transform the contexts in which they take part. Therefore, the research analyzed suggests that theater can be an important tool for school psychologists, promoting spaces for expression, repositioning emotions, highlighting conflicts in the school environment into focus, opening dialogic spaces for the re-signification of relationships.

Author Biographies

Beatriz Garcia Perondini, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Psicóloga graduada pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Aluna extensionista na UNICAMP (2018) e PUCC (2022) com foco na prevenção do comportamento suicida. Bolsista FAPIC com o tema "CONTRIBUIÇÕES DO TEATRO PARA O DESENVOLVIMENTO DE ADOLESCENTES DO ENSINO MÉDIO: CONSIDERAÇÕES A PARTIR DA PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL - 2020-2021".

Guilherme Siqueira Arinelli, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutor (2022) em Psicologia pela PUC-Campinas (Bolsista CNPq) com estágio doutoral na City University of New York (CUNY, EUA). Psicólogo (2014) e Mestre em Psicologia (2017), pela PUC-Campinas. Colaborador do grupo de pesquisa Processos de Constituição do Sujeito em Práticas Educativas
(PROSPED), da PUC-Campinas, desde 2012.

Matheus Henrique da Silva Rocha, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutorando em Psicologia pela PUC-Campinas, com período de estágio doutoral na Universidade de Oslo (UiO, Oslo, Noruega). Psicólogo (2019) e Mestre (2022) em PUC-Campinas (Bolsista CNPq). Membro do
grupo de pesquisa Processos de Constituição do Sujeito em Práticas Educativas (PROSPED), da PUC-Campinas, desde 2020.

Vera Lucia Trevisan de Souza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia e do curso de graduação em Psicologia da PUC-Campinas. Líder do Grupo de Pesquisa Processos de Constituição do Sujeito em Práticas Educativas (Prosped). Possui graduação em Psicologia (1985), mestrado (1998)
e doutorado (2004) em Educação (Psicologia da Educação) pela PUC-SP.

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Published

2025-07-31

How to Cite

Perondini, B. G., Arinelli, G. S., Rocha, M. H. da S., & Souza, V. L. T. de. (2025). The Contributions of Theater to Adolescent Development: Critical Review of the Literature. Psicologia Revista, 34(1), 101–123. https://doi.org/10.23925/2594-3871.2025v34i1p101-123

Issue

Section

Revisões Críticas da Literatura