Social Skills and Job Characteristics of Managers

Authors

  • Aline dos Santos Vieira Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos https://orcid.org/0000-0001-9610-7686
  • Isadora Rossa Universidade do Vale do Rios dos Sinos - Unisinos https://orcid.org/0000-0003-1141-376X
  • Emanueli Ribeiro Beneton Universidade do Vale do Rios dos Sinos - Unisinos
  • Bianca Ledur Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos
  • Ilana Andretta Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-0080.2022v24i3.56504

Keywords:

social skills, job description, people management, managers

Abstract

Managers in organizations are required to adapt and develop Social Skills (HS) to fit the needs of their position. To explore this issue, we aimed to verify the relationship between managers' HS and characteristics of the Work Design (WD) model. This is a quantitative, descriptive, and correlational study, carried out with 90 managers from RS. It was verified that the more skill in expressing positive feelings, speaking in public and interacting with superiors, apologizing, denying requests, and facing criticism, the greater the identification with characteristics of the WD model. The importance of a developed HS repertoire to satisfactorily match their job characteristics was understood.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline dos Santos Vieira , Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Mestre em Psicologia Clínica (Unisinos), Especialista em Pedagogia Empresarial (Feevale), 18 anos de vivência na área de Gestão de Pessoas, atualmente atuando como Especialista em Desenvolvimento Humano e Organizacional.

Isadora Rossa, Universidade do Vale do Rios dos Sinos - Unisinos

Acadêmica de Psicologia pela Unisinos, Bolsista de Iniciação Científica FAPERGS, Realizando estágio profissional em psicologia hospitalar no Complexo Hospitalar Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre

Emanueli Ribeiro Beneton, Universidade do Vale do Rios dos Sinos - Unisinos

Psicóloga pela Unisinos, Pós-graduada pela Wainer Psicologia Cognitiva, Mestranda em Psicologia Clínica pela Unisinos.

Bianca Ledur, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Psicóloga formada pela Unisinos, Especialista em Terapia Cognitivo-Comportamental (Wainer, Mestranda em Psicologia Clínica pela Unisinos.

Ilana Andretta, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos

Doutora em Psicologia Clínica pela PUC-RS, Pós-doutorado em Psicologia pela UERJ, Docente do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Unisinos.

References

Ames, D., Leel, A., & Wazlawek, A. (2017). Interpersonal assertiveness: Inside the balancingact. Soc Personal Psychol Compass. 11, 1-16. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/spc3.12317

Andrade, V. L. P., & Pérez Nebra, A. R. (2019). Suporte Social no Trabalho: Contradições entre beneficiários e prestadores. CES REVISTA, 33(1). https://www.researchgate.net/publication/334694572_Suporte_social_no_trabalho_Contradicoes_entre_beneficiarios_e_prestadores

Bar-On, R. (2002). Inteligência social e emocional: Visões do Emotional Quotient Inventory. Em R. Bar-On, & J. D. A. Parker (Eds.), Manual de inteligência emocional, pp. 266-283, Artmed.

Bastos, A. V. B., Souza, G. C., Peixoto, A. L. A., Jesus, N. C. C., & Costa, T. D. (2018). Desenho do trabalho e desempenho do servidor: um estudo em uma universidade federal brasileira. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1-15. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/190668

Barros Neto, J. P. de. (2018). Escolas da administração. Em Barros Neto, J. P. de (org.). Administração: fundamentos de administração empreendedora e competitiva, pp. 121-140, Atlas.

Borges-Andrade, J. E., Peixoto, A. L. A., Queiroga, F., & Pérez-Nebra, A. R. (2019). Adaptation of the Work Design Questionnaire to Brazil. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 19(3), 720-731. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpot/v19n3/v19n3a11.pdf

Caballo, V. E. (2003). Manual de avaliação e treinamento em habilidades sociais. Livraria Santos Editora.

Caballo, V. E. (2014). Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais (5a ed). Tradução de Dolinsk, S. M. Santos Editora.

Cabral, L. G. (2016). O Papel do Networking no Marketing das PME (Dissertação de Mestrado, Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal). https://ubibliorum.ubi.pt/handle/10400.6/7739

Camelo, S. H. H., Rocha, F. L. R., Chaves, L. D. P., Silva, V. L. dos S., & Soares, M. I. (2016). Competências profissionais e estratégias organizacionais de gerentes de enfermagem. Ciencia y Enfermeria, 22( 1), 75-86. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en

Conger, J. A. (2004). Developing leadership capability: what’s inside the black box? Academy of Management Executive, 18(3), 136-139. https://journals.aom.org/doi/10.5465/ame.2004.14776188

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001). Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2013). Social Skills Inventory (SSI-Del-Prette): Characteristics and studies in Brazil. In F. de Lima Osório (Ed.), Psychology research progress. Social anxiety disorder: From research to practice. pp. 47–62. Nova Biomedical Books.

Del Prette, Z. A., & Del Prette, A. (2017). Habilidades sociais e competência social para uma vida melhor. EdUFSCar.

Del Prette, Z. A. P., Del Prette, A., & Peixoto, E. M. (2021). Social Skill Inventory-2 Del-Prette: expanding and updating psychometric properties. Estudos de Psicologia (Campinas), 38. https://www.scielo.br/j/estpsi/a/ZnqjmPQv45Wtjx4K7LryjtG/?lang=en

DeRue, D.S., & Wellman, N. (2009). Developing leaders via experience: The role of developmental challenge, learning orientation and feedback availability. Journal of Applied Psychology, 94(4), 859-875. https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0015317

Elsesser, K.; & Anne, L. (2006). The glass partition: obstacles to cross-sex friendships at work. Human Relations, 59, 1077-1100. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0018726706068783

Escobar, M. A. R., & Oliveira, R. S. (2019). Competências Gerenciais na percepção dos gestores de pequenas empresas de estofados. Educon, Aracaju, 13 (01). http://anais.educonse.com.br/2019/competencias_gerenciais_na_percepcao_dos_gestores_de_pequenas_emp.pdf

Falcone, E. O. (2002). Contribuições para o treinamento de habilidades de interação social. In H. J. Guilhardi, M. B. B. P. Madi, P. P. Queiroz, & M. C. Scoz. (Org.). Sobre comportamento e cognição: contribuições para a construção da teoria do comportamento. 91-104. ESETec.

Goulart, M. C. (2018). Contribuições da Ergonomia para o processo decisório orientado por dados em gestão de pessoas. (Tese de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC). https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/194469/PEPS5715-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y

Grant, A. M., & Parker, S. K. (2009). Redesigning Work Design Theories: The Rise of Relationaland Proactive Perspectives. Academy of Management Annals, 3(1), 317–375. https://journals.aom.org/doi/10.5465/19416520903047327

Higa, F. C. (2016). Assédio sexual no trabalho e discriminação de gênero: duas faces da mesma moeda? Revista Direito GV, 12(2), 484-515. https://www.scielo.br/j/rdgv/a/8GDj4ypKNzxVVpqJKLrzFjP/?lang=pt

Humphrey, S. E., Nahrgang, J. D., & Morgeson, F. P. (2007). Integrating motivational, social, and contextual work design features: A meta-analytic summary and theoretical extension of the work design literature. Journal of Applied Psychology, 92(5), 1332–1356. https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0021-9010.92.5.1332

IBM, Corp. Released. (2017). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 25.0. Armonk, NY: IBM Corp.

Júnior, E. G., Camargo, M. L., & Moreira, M. C. (2019). Habilidades Sociais Profissionais: produção científica nacional e relevância do tema para a saúde dos trabalhadores. Revista De Psicologia, 10(2), 41 - 50. http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/39967

Limberger, J., Trintin-Rodrigues, V., Hartmann, B., & Andretta, I. (2017). Treinamento em habilidades sociais para usuários de drogas: revisão sistemática da literatura. Contextos Clínicos, 10(1), 99-109. http://revistas.unisinos.br/index.php/contextosclinicos/article/view/ctc.2017.101.08

Ling, F., & Toh, W. (2014). Boosting facility managers personal and work outcomes through job design. Facilities, 32, 825-844. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/F-04-2013-0031/full/html

Lopes, D. C., Descanio, D., Ferreira, B. C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2017) Treinamento de Habilidades Sociais: Avaliação de um Programa de Desenvolvimento Interpessoal Profissional para Universitários de Ciências Exatas. Interação em Psicologia, 21(1), 55-65. https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/36210

Marinho, A. S. (2018). Competências Gerenciais na Atenção Primária: Avaliação das Habilidades Sociais de Enfermeiras. (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, RJ, Brasil). https://tede.ufrrj.br/jspui/bitstream/jspui/2616/2/2018%20-%20Alessandro%20Sim%C3%B5es%20Marinho.pdf

Marinho, A. S., & Borges, L. M. (2020). As Habilidades Sociais de Enfermeiras Gestoras em Equipes de Saúde da Família. Psico-USF, 25(3), 573-583. https://www.scielo.br/j/pusf/a/L8Md5mZfPQcd4ht7HSKZz3H/?lang=pt

Marques, L. A. (2018). Assertividade, autoestima, depressão e estresse em mães que retornaram ao trabalho após licença-maternidade. (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Maranhão, São Luis, Maranhão, Brasil).

https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/3039

McCall, M. W. J. (2004). Leadership development through experience. Academy of Management Executive, 18(3), 127-130. https://journals.aom.org/doi/10.5465/ame.2004.14776183

Morgeson, F. P., & Campion, M. A. (2003). Work design. In W. C. Borman, D. R. Ilgen, & R. J. Klimoski (Eds.), Handbook of psychology: Industrial and organizational psychology. pp. 423–452. Hobo- ken, NJ: Wiley.

Morgeson, F. P., & Humphrey, S. E. (2006). The Work Design Questionnaire (WDQ): Developing and validating a comprehensive measure for assessing job design and the nature of work. Journal of Applied Psychology, 91(6), 1321–1339. https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0021-9010.91.6.1321

Parker, S. K., Broeck, A. V. D., & Holman, D. (2017). Work Design Influences: A Synthesis of Multilevel Factors that Affect the Design of Jobs. Academy of Management Annals, 11(1), 267–308. https://journals.aom.org/doi/10.5465/annals.2014.0054

Peiró, J. M., Bayonab, J. A., Caballerc, A., & Di Fabiod, A. (2020). Importance of work characteristics affects job performance: The mediating role of individual dispositions on the work design-performance relationships. Personality and Individual Differences, 157. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886919307470?via%3Dihub

Ribeiro, C., & Horlle, A. S. (2019). A Comunicação Interna no Gerenciamento de Conflitos de Relacionamento entre Gerações no Ambiente de Trabalho. iCom, 2(1), 204-234.

Santos, R. O. (2018). A importância da comunicação no processo de liderança. Rev. Adm. Saúde. 18 (72). https://cqh.org.br/ojs-2.4.8/index.php/ras/article/view/128

Souza Dias, E. de P., Casara, M., & Werle, S.(2004). Condenada por ser mulher. Observatório Social em Revista, 2(5).

Tisseron, S. (2014). L'empathie au coeur du jeu social. Albin Michel.

Torres, A., Dália-Costa, H., Coelho, B., & Sousa, I. (2016). Assédio Sexual e Moral no Local de Trabalho. Comissão para a Igualdade no Trabalho e no Emprego (CITE), Lisboa. http://cieg.iscsp.ulisboa.pt/investigacao/projetos/projetos-concluidos/item/120-assedio-moral-e-sexual-no-local-de-trabalho#:~:text=O%20Projeto%20%E2%80%9C%20Ass%C3%A9dio%20Sexual%20e,%C2%B4Ana%20e%20Isabel%20Sousa.

Tucker, M. K., Jimmieson, N. L., & Bordia, P. (2020). Employees' perceptions of their own and their supervisor's emotion recognition skills moderate emotional demands on psychological strain. Stress and Health, 36(2), 191-202. https://psycnet.apa.org/record/2020-08126-001

Ullmann, J. I., & Fumagalli, L. A. W. (2018). O feedback como processo de aprendizagem organizacional. Revista da FAE, 21(1), 137-155. https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/308

Vazquez, A. C., Ferreira, M. C., & Mendonça, H. (2019). Avanços na Psicologia Positiva: Bem-Estar, Engajamento e Redesenho no Trabalho. Avaliaçao Psicologica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, 18(4), 343-351. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712019000400003

Zanelli, J. C., & Kanan, L. A. (2018). Fatores de risco, proteção psicossocial e trabalho: organizações que emancipam ou que matam. Ed. Uniplac.

Published

2022-09-01

How to Cite

dos Santos Vieira , A., Rossa, I., Ribeiro Beneton, E. ., Ledur, B., & Andretta, I. (2022). Social Skills and Job Characteristics of Managers. Management in Dialogue Review, 24(3), 108–124. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2022v24i3.56504