RELIGIOUS EDUCATION AND THE JOSÉ BONIFÁCIO SCHOOL: A CASE STUDY OF THE PEDAGOGICAL PRACTICE DEVELOPED AT QUILOMBO DO CRIA-Ú IN AMAPÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2020v67p177-217

Keywords:

Religious education, José Bonifácio School, Pedagogical practice. Quilombola education. Amapá

Abstract

Analyzing how Religious Education is experienced at the José Bonifácio School, located in the Community of Cria-ú, in the state of Amapá, this article seeks to problematize the pedagogical practice of the aforementioned subject in the context of a quilombola community. This is a qualitative research and its method is the ethnographic case study. The collaborators were the teachers from 1st to 5th and 6th and 7th grade of elementary school. The results indicate that the practice with the Religious Teaching is of confessional character where the Christian worldview is prioritized, not considering the cultural and religious specificities of the local community. 

Author Biographies

Moisés de Jesus Prazeres dos Santos Bezerra, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Filósofo, Teólogo. Professor de Ensino Religioso da Rede Estadual de Ensino do Amapá. Email: moisesprazeres@bol.com.br ORCID  http://orcid.org/0000-0002-4953-4391.

Piedade Lino Videira, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

Doutora e Mestre em Educação Brasileira (Universidade Federal do Ceará UFC). Professora Adjunta da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP) no Mestrado em Educação. Líder do Grupo de Estudo, Pesquisa, Extensão e Intervenção em Corporeidade, Artes, Cultura e Relações Étnico-raciais com ênfase em Educação Quilombola certificado pelo CNPq. Coordenadora–Geral do Núcleo de Estudos Afro – brasileiros – NEAB/UNIFAP e Membro Fundadora da Cia. de Dança Afro Baraka.

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Pedagogo, Matemático e Teólogo. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). Atualmente é professor permanente no Mestrado em Educação da UNIFAP.

Published

2020-05-07

How to Cite

Bezerra, M. de J. P. dos S., Videira, P. L., & Custódio, E. S. (2020). RELIGIOUS EDUCATION AND THE JOSÉ BONIFÁCIO SCHOOL: A CASE STUDY OF THE PEDAGOGICAL PRACTICE DEVELOPED AT QUILOMBO DO CRIA-Ú IN AMAPÁ. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 67. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2020v67p177-217