USAID operation
A educação e a Ditadura civil-militar nos relatórios, memorandos e telegramas não ostensivos da Agência dos Estados Unidos para o Desenvolvimento Internacional (1964-1972)
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2024v80p302-329Keywords:
Brazilian history, Education history, Civilian-military brazilian dictatorship , USAIDAbstract
This article aims to comprehend non-obvious reports produced by the United States Agency for International Development (USAID) in order to elucidate still obscure aspects of the history of Brazil's educational structure from 1964 to 1972. This documentary corpus, regarded as monument document (Le Goff, 1990), seeks to position USAID as an indispensable witness (Ginzburg, 2002) in the process involving the actions of the Brazilian state and the detrimental legacies – infrastructural, material, and intellectual, including their subsequent direct, indirect, and diffuse effects – resulting from the educational policy implemented during the civil-military dictatorship.
References
AGEE, P. Inside the Company: Cia Diary. London: Allen Lane, 1975.
ALONSO, Â.; DOLHNIKOFF, M. 1964: do golpe à democracia. São Paulo: Hedra, 2015.
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado. Trad. Walter José Evangelista; Maria Laura Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.
ALVES, M. M. Beabá dos MEC-USAID. Rio de Janeiro: Gernasa, 1968.
ARÃO REIS, D. Ditadura, anistia e reconciliação. Estudos Históricos, vol. 23, n. 45, janeiro-junho 2010, p.171-186.
ARAPIRACA, J. O. A USAID e a educação Brasileira: um estudo a partir de uma abordagem crítica da teoria do capital humano. São Paulo: Cortez, 1982.
BANDEIRA, L. A. M. O Governo João Goulart - As Lutas Sociais no Brasil - 1961-1964. 8ª Ed. São Paulo: Unesp, 2010.
BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CANABARRO, I. dos S. Teoria e Métodos da História II. Ijuí: Unijuí, 2010. 70p. (Coleção Educação à Distância. Série Livro - Texto).
CUNHA, L. A.; GÓES, M. O golpe na educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
DREIFUSS, R. A. 1964: A Conquista do Estado - Ação Política, Poder e Golpe de Classe. 1981.
FICO, C. História do Tempo Presente, eventos traumáticos e documentos sensíveis: o caso brasileiro. Varia hist., Belo Horizonte, v. 28, n. 47, junho de 2012, p. 43-59.
FICO, C. O golpe de 1964. Momentos decisivos. FGV Editora, 2014.
FREIRE, P. Educação e Atualidade Brasileira. 1959. Tese de Concurso para a Cadeira de História e Educação - Escola de Belas Artes de Pernambuco, Recife.
FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. Um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 4ªed. São Paulo: Cortez, 1993.
GINZBURG, C. Relações de força: história, retórica, prova. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GINZBURG, J. Escritas da tortura. In: TELLES, E.; SAFATLE, V. (org.). O que resta da ditadura. São Paulo: Boitempo, 2010, p.133-149.
GOERTZEL, T. MEC-USAID: Ideologia de Desenvolvimento Americano aplicada à educação Superior Brasileira. Revista Civilização Brasileira. Rio de Janeiro, VIII, n°14, p.123-137, jul. 1967.
GOMES, Â. de C. 1964: o golpe que derrubou um presidente, pôs fim ao regime democrático e instituiu a ditadura no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
JOFFILY, M. A “verdade” sobre o uso de documentos dos órgãos repressivos. Dimensões. Vitória, v. 32, p. 2-28, 2014.
JOHNSON, W. R. Clandestinity and Current Intelligence. In: Inside CIA’s Private World: Declassified Articles From the Agency's Internal Journal, 1955-1992, ed. H. Bradford Westerfield. New Haven, CN: Yale University Press, 1995.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
MONIZ BANDEIRA, L. A. A CIA e a técnica do golpe de Estado. Revista Espaço Acadêmico, n. 58, março de 2006.
MONIZ BANDEIRA, L. A. O golpe militar de 1964 como fenômeno de política internacional. In: TOLEDO, C. N. (Org.). 1964: Visões Críticas do Golpe - Democracia e Reformas no Populismo. 2ed.Campinas: Editora da Unicamp, 2014. p. 103- 122.
NAPOLITANO, M. 1964: história do regime militar brasileiro. 2014.
NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n.10, dez. 1993, p.7-28.
PATTO SÁ MOTTA, R. Modernizando a repressão. a Usaid e a polícia brasileira. Revista Brasileira de História, vol. 30, n. 59, junho, 2010, pp. 237-266.
POLLAK, M. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15.
RESENDE, M. J. de. A Ditadura Militar no Brasil: Repressão e Pretensão de Legitimidade (1964-1985). Londrina: Eduel, 2013.
RICOUER, P. A memória, a história, o esquecimento. Tradução de Alain François et al. Campinas: Unicamp, 2007.
SAVIANI, D. O legado educacional do regime militar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 28, n. 76, p. 291-312, set./dez. 2008. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v28n76/a02v2876.pdf >. Acesso em: 15 de abr. 2022.
SCHULTZ, T. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1962.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.