The veil has been lifted on historiographical paths
Biographies of women educators
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p313-344Keywords:
History of education, Historical biographies, Women educators, Bibliographc surveyAbstract
The bibliographic survey stands out as an important methodological exercise to gather valuable information for the development of research. Through this precaution, with a focus on searches in digital repositories, it is possible to engage with sources and themes, identify gaps, guide subsequent studies, and discuss historiographical approaches. The objective is to highlight female voices in Brazilian research, confirming the hypothesis that women are writing about other women's biographies in theses and dissertations, thereby significantly shaping historiography, particularly in the field of education. It is concluded that the biographies of educators play a prominent role in the biographical exercises conducted by female researchers.
References
ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ALVES, A. J. A Revisão da Bibliografia em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis. Cad. Pesq, São Paulo, maio 1992. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/990. Acesso em: 01/03/2025.
CORALINA, C. Poemas dos becos de Goiás e estórias mais. 21. ed. São Paulo: Global, 2012.
COSTA, H. H. Com cheiro de café amargo. São Paulo: Editora Penalux, 2021.
COSTA, S. G. Gêneros, Biografias e História. Gênero. Niterói, v. 03, nº 02, 2003. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31050. Acesso em: 26/02/205.
DEL PRIORE, M. Biografia: quando o indivíduo encontra a história. Topoi, v.10, n.19, jul/dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/topoi/a/wjzgxRYmBc577pm4QqVfDtb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25/02/2025.
DEL PRIORE, M. Histórias e conversas de mulher. São Paulo: Planeta, 2014.
DUARTE, A. d. R.; GRAZZIOTIN, L. S. S. Nuances de elementos biográficos nos estudos em história e história da educação: uma síntese a partir do estado do conhecimento. SBHE: Revista Brasileira de História da Educação, v. 18, ed. 38, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbhe/a/xHLbkj86SfPCLwCDQ798YDp/?lang=pt. Acesso em: 10/02/2025.
DUARTE, M. (org.). Querem no calar: poemas para serem lidos em voz alta. São Paulo: Planeta do Brasil, 2019.
EVARISTO, C. Prefácio. In: DUARTE, M. (org.). Querem no calar: poemas para serem lidos em voz alta. São Paulo: Planeta do Brasil, 2019.
FIALHO, L. M. F.; FREIRE, V. C. C. Educação formativa de uma líder política cearense: Maria Luiza Fontenele (1950-1965). Cad. Hist. Educ. Uberlândia, nº 02 vº 17, maio/ago. 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/43290/22594. Acesso em: 26/02/2025.
LEÃO, R. Não serei anônima. In: DUARTE, M. (org.). Querem no calar: poemas para serem lidos em voz alta. São Paulo: Planeta do Brasil, 2019.
LOSITO, L. (org.). Mulheres de Terra e Água. São Paulo: Editora Elefante, 2022.
MENTLIK, C. S. O nome próprio como tema motivacional no ensino de História. In: XXV Simpósio Nacional de História (ANPUH). Fortaleza, 2009. Anais[...] Ceará: ANPUH, 2009. Disponível em: https://anpuh.org.br/index.php/documentos/anais/category-items/1-anais-simposios-anpuh/30-snh25?start=620 Acesso em: 23/02/2025.
MONTERO, R. Nós, mulheres: grandes vidas femininas. São Paulo: Todavia, 2020.
NAVARRO‐SWAIN, T. História: construção e limites da memória social. In: RAGO, M.; FUNARI, P. P. (orgs.). Subjetividades antigas e modernas. São Paulo: Annablume, 2008.
ORLANDO, E. de A. Biografia e Cinema na História da Educação: aspectos da profissão docente no filme ‘São João Batista de La Salle: padroeiro dos professores’. Acta Scientiarum. Education, v. 40, nº 4, 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/search Acesso em: 01/03/2025.
PERROT, M. Práticas da memória feminina. Revista Brasileira de História. São Paulo, v.8, n. 18 ago/set. 1989. Disponível em: https://www.snh2013.anpuh.org/resources/download/1246015089_ARQUIVO_michelleperrot.pdf Acesso em: 26/02/2025.
PERROT, M. Os Excluídos da História: operários, mulheres e prisioneiros. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
SOIHET, R. Mulheres e Biografia. Significados para a história. Locus: Revista De História, v. 9, n˚ 1, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/locus/article/view/20573. Acesso em: 13/02/2025.
SOIHET, R. Discutindo biografia e história das mulheres. In: FUNCK, S. B.; MINELLA, L. S.; ASSIS, G. d. O. (coord.). Linguagens e narrativas: Desafios Feministas. Tubarão: Copiart, 2014.
SOUZA, A. B. Pesquisa, escolha biográfica e escrita da história: biografando o Duque de Caxias. História da Historiografia. Ouro Preto, nº 9, agosto, 2012. Disponível em: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/401. Acesso em: 23/02/2025.
VALDEZ, D. (org.). Dicionário de Educadores e Educadoras em Goiás: Séculos XVIII-XXI. Goiânia: Editora Imprensa Universitária, 2017.
VERAS, E. F.; PEDRO, J. M. Os silêncios de Clio: escrita da história e (in)visibilidade das homossexualidades no Brasil. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 6, n.13, set./dez. 2014. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180306132014090. Acesso em: 24/02/2025.
WOOLF, V. Um teto todo seu. Tradução: Vera Ribeiro. São Paulo, 1928.
WOOLF, V. O valor do riso e outros ensaios. Tradução: Leonardo Fróes. Editora: Cosac Naify, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Projeto História : Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

