The veil has been lifted on historiographical paths

Biographies of women educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p313-344

Keywords:

History of education, Historical biographies, Women educators, Bibliographc survey

Abstract

The bibliographic survey stands out as an important methodological exercise to gather valuable information for the development of research. Through this precaution, with a focus on searches in digital repositories, it is possible to engage with sources and themes, identify gaps, guide subsequent studies, and discuss historiographical approaches. The objective is to highlight female voices in Brazilian research, confirming the hypothesis that women are writing about other women's biographies in theses and dissertations, thereby significantly shaping historiography, particularly in the field of education. It is concluded that the biographies of educators play a prominent role in the biographical exercises conducted by female researchers.

Author Biography

Ana Raquel Costa Dias, Universidade de Brasília

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, do Departamento de Teoria e Fundamentos na área de História da Educação (TEF-FE/UnB). Doutora em Educação (2023) e Mestra em Educação (2018) pelo Programa de Pós - Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE-FE/UFG). Linha de Pesquisa: Estado, Políticas e História da Educação. Coordenadora do GT de História da Educação da ANPUH-Goiás. (Biênios: 2020/2022; 2022/2024 e 2024/2026). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás (2011). Especialista em História Cultural: Imaginários, Identidades e Narrativas (PPGH-FH/UFG). Especialista em Educação e Tecnologias - Habilitação: Docência na Educação a Distância na Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas: Infância, Cultura e História da Universidade Federal de São Paulo (GEPICH/UNIFESP) e do Grupo de Pesquisa em História e Historiografia da Educação da Universidade de Brasília (GRUPHE/UnB). Atuação como Coordenadora Pedagógica e Professora no curso de Pedagogia em redes de ensino superior privadas. Atuação como Professora; Coordenadora Pedagógica e Apoio Técnico Pedagógico na Rede Municipal de Educação de Goiânia (2011-2024). Associada individual das entidades: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação; ANPUH - Associação Nacional de História; SBHE - Sociedade Brasileira de História da Educação; ABALF - Associação Brasileira de Alfabetização. Pesquisadora das temáticas: História da Educação brasileira; Biografias históricas; História das Mulheres; Impressos Escolares; História e Literatura; Ensino de História para crianças; Historiografia educacional. Contatos: ana.dias@unb.br ou profa.anaraquel@gmail.com

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Published

2025-09-10

How to Cite

Dias, A. R. C. (2025). The veil has been lifted on historiographical paths: Biographies of women educators. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 83, 313–344. https://doi.org/10.23925/2176-2767.2025v83p313-344

Issue

Section

Artigos Dossiê