Broken Mirrors: samba and work in “Estado Novo” times

Authors

  • Adalberto de Paula Paranhos Universidade Federal de Uberlândia/MG

Keywords:

Estado Novo, Getúlio Vargas Government, Work ideology, Popular Music, Samba

Abstract

The siege of silence which the "Estado Novo" dictatorship set up around the practices and discourses that might clash with the established standards led many people for a long time to believe in the triumph of an alleged "chorus of national unanimity". Traveling in the opposite direction of this thought, which extends its reach to the fields of popular music, this article attempts to lift a veil that covers part of the demonstrations that mistuned the "chorus of excited" during the estado-novista regime. It focuses on the dissonant voices of samba produced at the time, despite the hard censorship of government agencies (especially the DIP, Department of Press and Propaganda). Besieged by the forces of conservatism, not really all popular composers let themselves get on the network of the cult of work propagated by the government's ideology. Dissonant lines were heard here and there, showing that as dictatorial or supposed totalitarian to be this or that scheme, you can never entirely shut the dissent or differences up. And even these are expressed in the representations of gender relations accepted in popular music.

Author Biography

Adalberto de Paula Paranhos, Universidade Federal de Uberlândia/MG

Mestre em Ciência Política pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) em 1997. Doutor em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) em 2005. Professor adjunto da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), na qual atua nos cursos de graduação e pós-graduação em Ciências Sociais, no Programa de Pós-graduação em História e na graduação em Música. Editor de ArtCultura: Revista de História, Cultura e Arte, periódico do Instituto de História, vinculado ao Programa de Pós-graduação em História da UFU, participa de diversos conselhos editoriais e consultivos de outras publicações e/ou editoras. Exerceu a vice-presidência e a presidência da seção latino-americana da IASPM-AL (International Association for the Study of Popular Music) entre 2006 e 2010. Desenvolve pesquisas e tem produção na área de Política e Cultura, com ênfase em História Social da Cultura. Entre os temas mais freqüentes de seus estudos se encontram política, ideologia, hegemonia, "Estado Novo", governo Vargas, trabalho, trabalhismo, nacionalismo, censura, música popular brasileira, símbolos nacionais, samba, malandragem, Bossa Nova e historicidade das canções.

Published

2012-04-10

How to Cite

Paranhos, A. de P. (2012). Broken Mirrors: samba and work in “Estado Novo” times. Projeto História : Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados De História, 43. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/7978