AN APPROACH ON REFERENTIAL RECATEGORIZATION

WORKING ON THE CONSTRUCTION OF MEANING IN MULTIMODAL TEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2021v10i3p260-277

Keywords:

Referencing, Recategorization, Multimodal Text, Meaning Construction

Abstract

The present article is a study on the construction of meaning that is established by the process of referential recategorization, in order to show that multimodal texts are a rich contribution to the referential activity and, consequently, for a vast production of meaning. This work results from a bibliographical research, with a qualitative approach. The theoretical foundation is based, above all, on the studies of Cavalcante et al. (2017), Cavalcante, Custódio Filho and Brito (2014), Custódio Filho (2011), Lima and Cavalcante (2015), and Silva and Custódio Filho (2013). The analysis is organized around a charge, in which, in order to produce its effects of meaning, it appropriated the referential recategorization strategy. Attending to the universe of thisresearch, therefore, the results attest that the recategorization has a significant value for the construction of meanings in multisemiotic texts, revealing itself as a promising strategy for teaching text production

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Author Biographies

Ivaneide Gonçalves de Brito, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Possui Graduação em Letras pela Universidade Regional do Cariri (2010); Especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira e Africana de Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri (2011), em Mídias na Educação pela Universidade Federal do Ceará (2012) e em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Faculdade de Juazeiro do Norte (2020); Mestrado em Letras (PROFLETRAS) pela Universidade Federal de Campina Grande (2018). Atualmente, é doutoranda em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. É vinculada ao Grupo de Pesquisas sobre Práticas de Escrita, Oralidade e Mediação Docente - MEDIAÇÃO/UFCG. É professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Educação do Estado do Ceará e da Secretaria de Educação do Município de Assaré-CE. Atua na área de Letras e Linguística, com ênfase em Linguística Textual, e realiza pesquisas sobre o processo de escrita escolar, envolvendo reescrita, referenciação e autoria.

Lidiane de Morais Diógenes Bezerra, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2001), especialização em Linguística Aplicada pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2003), mestrado (2006) e doutorado (2013) em Estudos da Linguagem, com área de concentração em Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente, é professora Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus de Pau dos Ferros. É pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Produção e Ensino de Texto (GPET) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERN (PPGL), Mestrado Acadêmico e Doutorado. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: linguística textual, referenciação, crítica genética, reescrita, livro didático, produção textual.

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Published

2021-12-22