AN APPROACH ON REFERENTIAL RECATEGORIZATION
WORKING ON THE CONSTRUCTION OF MEANING IN MULTIMODAL TEXT
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-3267.2021v10i3p260-277Keywords:
Referencing, Recategorization, Multimodal Text, Meaning ConstructionAbstract
The present article is a study on the construction of meaning that is established by the process of referential recategorization, in order to show that multimodal texts are a rich contribution to the referential activity and, consequently, for a vast production of meaning. This work results from a bibliographical research, with a qualitative approach. The theoretical foundation is based, above all, on the studies of Cavalcante et al. (2017), Cavalcante, Custódio Filho and Brito (2014), Custódio Filho (2011), Lima and Cavalcante (2015), and Silva and Custódio Filho (2013). The analysis is organized around a charge, in which, in order to produce its effects of meaning, it appropriated the referential recategorization strategy. Attending to the universe of thisresearch, therefore, the results attest that the recategorization has a significant value for the construction of meanings in multisemiotic texts, revealing itself as a promising strategy for teaching text production
Metrics
References
APOTHÉLOZ, D.; REICHLER-BÉGUELIN, M.-J. Construction de la référence et stratégies de désignation. In: BERRENDONNER, A.; REICHLER-BÉGUELIN, M.-J (eds). Du sintagme nominalaux objects-de-discours: SN complexes, nominalizations, anaphores. Neuchâtel: Institute de Linguistique de l’Université de Neuchâtel, 1995. p. 227-271.CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014.
CAVALCANTE, M. M. et al. Coerência e referenciação. In: MARQUESI, S. C.; PAULIUKONIS, A. L.; ELIAS, V. M. (org.). Linguística textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017. p. 91-107.
CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. 1. ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.
CAVALCANTE, M. M. et al. O texto e suas propriedades: definindo perspectivas para análise. (Con)Textos Linguísticos, v. 13, n. 25, p. 25-39, 2019.
CUSTÓDIO FILHO, V. Múltiplos fatores, distintas interações: esmiuçando o caráter heterogêneo da referenciação. 2011. 330f. Tese (Doutorado em Linguística) -Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
DIÁRIO DO NORDESTE. Caderno Opinião. Fortaleza, 27 jul. 2021. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/opiniao. Acesso em: 29 jul. 2021.
DIONÍSIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M; GAYDECZKA, B; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola, 2011. p.137-152.
KOCH, I. G. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. 1. ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London, New York: Routledge, 1996.
LIMA, S. M. C.; CAVALCANTE, M. M. Revisitando os parâmetros do processo de recategorização. ReVEL, v. 13, n. 25, p. 295-315, 2015.
LIMA, S. M. C. (Re)categorização metafórica e humor: trabalhando a construção de sentidos. 2003. 171f. Dissertação (Mestrado em Linguística) –Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2003.
MARCUSCHI, L. A. Anáfora indireta: o barco textual e suas âncoras. In: KOCH, I. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. 2. ed. 1 reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017. p. 53-101.
MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, M. M.; BIASI-RODRIGUES, B.; CIULLA, A. (org.). Referenciação. 1. ed. 1ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018 [1995]. p. 17-52.
PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.RAMOS, P. Estratégias de referenciação emtextos multimodais: uma aplicação em tiras cômicas. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 12, n. 3, p. 743-763, set./dez. 2012.
SILVA, F. O.; CUSTÓDIO FILHO, V. O caráter não linear da recategorização referencial.In: CAVALCANTE, M. M.; LIMA, S. M. C.(org.). Referenciação: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2013.