EMAIL-MARKETING GENRE
THE SINGULARITIES OF ITS SCENOGRAPHIES
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-3267.2021v10i3p224-239Keywords:
Discourse analysis, Scenography, E-mail marketingAbstract
The subject of this article is the construction of the e-mail marketing scenography. The objective is to verify the linguistic-discursive marks that compose it and identify the discursive ethos that emerges from it, contributing to the communication between company and consumer. The theoretical-methodological framework selected is that of Discourse Analysis. The corpus was composed of marketing emails from a financial institution sent to clients of different profiles. The personalization of the e-mails impacted the composition of the scenography of each one of them, contributing to the projection of a friendly discursive ethos in the sale of a product and in the collection of recent debt, and of a serious legal entity and impersonal in the collection of an old debt.
Metrics
References
FAUSTINO, P. Marketing Digital na prática: como criar do zero uma estratégia de marketing digital para promover negócios ou produtos. São Paulo: DVS Editora, 2019.
MAINGUENEAU, D. A propósito do Ethos”. In: MOTTA, A. R; SALGADO, L. (Org.) Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008.
MAINGUENEAU, D. Doze Conceitos em Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2010.
MAINGUENEAU, D. Análise de Textos de Comunicação. São Paulo: Cortez, 2013.
MAINGUENEAU, D. Discurso e Análise do Discurso. São Paulo: Parábola, 2015.
NASCIMENTO, J. V. A construção da enunciação verbo-visual na mídia impressa religiosa”. In: ABRIATTA, V.L.R; SALLES, A.C.; SIQUEIRA, J.H.S. (org.). Vozes do Social: A enunciação visual e sincrética na diversidade das mídias. Franca/SP: Universidade de Franca, 2019, v. 4, p. 211-225.
WALDOW, DJ; FALLS, J. Guia Definitivo de E-mail Marketing. São Paulo:Novatec, 2013.
NASCIMENTO, J. V.; FERREIRA, A. Mimotopia e cenografia no discurso publicitário de empresas de seguro de vida e de assistência funerária. In: Revista Calidoscópio. Unisinos/RS. Vol. 14, n. 2, p. 257-264, mai/ago 2016. Disponível em: http://www.revistas.unisinos.br. Acesso em: 26 jul. 2021.