THE APPLIED LINGUISTICS THAT IS MADE IN GUIDELINES IN THE GRADUATE PROGRAM IN LANGUAGE AND TEACHING OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF CAMPINA GRANDE

Authors

  • Ewerton Lucas de Mélo Marques Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0002-0289-6010
  • Williany Miranda da Silva Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2021v10i3p325-344

Keywords:

Applied linguistics, Graduate Program, Language, Teaching

Abstract

The investigations carried out start from the question: what are the challenges reported by ppgle member professors in a situation of orientation and development of research in the area of LA, responsible for affirming an intrinsic relationship between the discipline and the products resulting from one of the lines? It presents itself as a general objective: to reflect on the productions in LA, from the voices of PPGLE professores on the paths of 'doing' research in LA in the Program. The methodological aspects are based on the qualitative paradigm, of an interpretive nature. For data generation, an interview was used, with which we collected data from the speeches of teachers, permanent members of the Program. It is concluded that the products resulting from the projects are based on epistemological bases that contemplate an LA immersed in the triad of inter/trans/disciplinarity with strong connection with teaching, which meet the resolution of problems, involving language in the teaching context.

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Author Biographies

Ewerton Lucas de Mélo Marques, Universidade Federal de Campina Grande

Mestrando em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Graduado em Letras - Língua Portuguesa pela UFCG. Possui aperfeiçoamento em Tecnologias Digitais na Educação, pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Williany Miranda da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Professora Titular da Unidade Acadêmica de Letras e membro do Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande, na área de Estudos Linguísticos. Possui mestrado e doutorado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco e atua na área de Linguística, com ênfase em Leitura e Produção de Textos, destacando-se os seguintes temas: materiais didáticos, ambientes digitais, concepções de ensino, formação docente, livro didático, escrita e oralidade. Com estágio de pós-doutoramento, concluído pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013), e outro pela Universidade Federal do Ceará, (UFC -2018-2019), atualmente desenvolve projetos de pesquisa; envolvendo tecnologias, linguagens, gêneros textuais orais e escritos e formação docente, com orientações tanto na pós-graduação quanto na graduação, em programas PIBIC e PIBID- Letras.

References

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Published

2021-12-22