O MUNDO PRECISA DE HERÓIS

A narrativa transmidiática no jogo eletrônico Overwatch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i1p142-156

Keywords:

Electronic games. Transmedia storytelling. Transmedia.

Abstract

This work points out some aspects of the narrative of electronic games regarding the specificities related to narratives being told through different media. We will use as a methodological support the transmedia narrative proposed by the author Henry Jenkins, believing that it is a theory in tune with the discussions about how media and technology impacted the way of telling stories, specifically when it comes to narrative in electronic games. Through a brief analysis of how the narrative is constructed in Blizzard Entertainment's multiplayer online video game Overwatch (2016), this work demonstrates how this narrative is available in different mediums and how transmedia storytelling works.

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Author Biography

Gicelma da Fonseca Chacarosqui-Torchi, UFGD

Possui graduação em Licenciatura em Letras Português Literatura Brasileira pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1992), mestrado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2001), doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2008) e Estágio Pós-Doutoral pelo PPGECCO/ UFMT ( 2019/2020). Atualmente é professora - dedicação exclusiva da Universidade Federal da Grande Dourados.Tem experiência na área de Letras e Arte Cênicas, atuando principalmente nos seguintes temas:Estudos de fronteira e Cultura, Dramaturgia, teoria da literatura, comunicação, semiótica, arte,literatura oral e comparada.Autora dos Livros: A Costura da Colcha: uma leitura de Bernardo Élis ( 2005); A Costura da Colcha: uma Leitura semiótica de Bernardo Élis( 2006); Leituras diversas, escritos vários ao sul do Pantanal ( org) ( 2006); Rascunhos de Luz (2009); Por um Cinema de Poesia: pistas para estudos mestiços, o caso Joel Pizzini ( 2009). Misturas e diversidades: reflexões diversas sobre arte e cultura contemporâneas ( org) ( 2012); nas Tramas do Discurso: Aspectos culturais e ideológicos ( Org) 2017. Lentes discursivo semântico-interculturais: R(e)existência indígena ( Org. 2019).

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Published

2022-05-09