STUDY OF TEXTUAL GENRES IN BRAZIL AND MOZAMBIQUE TEACHING BOOKS, OF THE 2010s, WITH HISTORIOGRAPHIC APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i1p74-98Keywords:
Lusophony. Textual genres. Brazil. Mozambique. Linguistic Historiography.Abstract
This article aims to analyze the textual genres in Portuguese-language textbooks from Brazil and Mozambique. The corpora selected to be confronted are the textbooks “Português linguagens: volume 3”, by Cereja and Magalhães (2010), and “Pré-universitário – Português 12”, by Fernão and Manjate (2010). The research is documentary with qualitative analysis, based on Linguistic Historiography from the principles of contextualization and immanence by Köerner (1996). Antunes (2002, 2017), Bakhtin (1997), Marcuschi (2008) and others centered the theoretical foundation about textual genres. It concluded that the textbooks sought to expand the students’ knowledge and linguistic competence.
Metrics
References
AFRIMAP, Africa Governance Monitoring and Advocacy Project; OSISA, Open Society Initiative for Southern Africa. Moçambique: a prestação efectiva de serviços públicos no sector da educação. Johanesburgo, África do Sul, 2012.
Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/14444915/mocambique-a-prestacao-efectiva-de-servicos-publicos-afrimap. Acesso em: 20 fev 2022.
ANTUNES, Irandé Costa. Língua, gêneros textuais e ensino: considerações teóricas e implicações pedagógicas. In: Perspectiva. Florianópolis, v. 20, n. 1. 2002. p. 65-75.
Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10369. Acesso em: 9 fev 2022.
ANTUNES, Irandé. Textualidade: noções básicas e implicações pedagógicas. São Paulo: Parábola, 2017.
AQUINO, Lucélio Dantas de. As imagens no gênero editorial: observações acerca da distância social. In: Letra Magna. Ano 08, n. 15. 2012. p. 1-13.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BASTOS, Neusa Barbosa; BRITO, Regina Helena Pires. Mia Couto: “Somando colorações” no vocabulário da lusofonia. In: Matraga, Rio de Janeiro, v. 18, n. 28. 2011. p. 143-157.
Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/26080. Acesso em: 9 fev 2022.
BASTOS, Neusa Barbosa. Políticas linguísticas no âmbito da lusofonia. In: Lusofonia e interculturalidade – Promessa e Travessia. Porto: Húmus/Universidade do Minho, 2015. p. 263-278. Disponível em:
http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/2206. Acesso em: 17 fev 2022.
BASTOS, Neusa Barbosa; CASAGRANDE, Nancy. Um percurso transcorrido na historiografia da linguística: sobre a história entrelaçada. In: Revista da ABRALIN, v. 20, n. 3. 2021. p. 511-521. Disponível em:
https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1910. Acesso em: 17 fev 2022.
BATISTA, Ronaldo de Oliveira; BASTOS, Neusa Barbosa. Historiografia da linguística e o ensino de língua como objeto de análise: considerações metodológicas. In: Questões em historiografia da linguística: homenagem a Cristina Altman. São Paulo: Pá de Palavra, 2020. p. 50-73. Disponível em:
https://cedoch.fflch.usp.br/livro-questoes-em-historiografia. Acesso em: 26 fev 2022.
BATISTA, Ronaldo de Oliveira. Introdução à historiografia da linguística. São Paulo: Cortez, 2013.
BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. rev., ampl. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998a.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ensino Fundamental de Nove Anos: passo a passo do processo de implantação. 2. ed. Brasília: MEC/SEB, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2012: Apresentação. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2011.
BRITO, Regina Pires. Língua e identidade no universo da lusofonia: aspectos de Timor-Leste e Moçambique. São Paulo: Terracota, 2013.
CARVALHO, Francisco de Assis. O gênero editorial e a polêmica do ensino religioso. (Dissertação) Mestrado em Letras. Universidade de São Paulo, 2008. Disponível em:
https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8142/tde-04062008-102007/pt-br.php. Acesso em: 3 mar 2022.
CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português linguagens: volume 3. 7. ed. reform. São Paulo: Saraiva, 2010.
COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. 3. ed. rev. ampl. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
FERNÃO, Isabel Arnaldo; MANJATE, Nélio José. Pré-universitário ─ Português 12. Maputo: Longman Moçambique, 2010.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.
KÖERNER, Ernst Frideryk Konrad. Questões que persistem em historiografia linguística. In: Revista ANPOLL, n. 2. 1996. p. 47-70. Disponível em:
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/240. Acesso em: 1 mar 2022.
LOPES, José de Sousa Miguel. Escola e política lingüística em Moçambique: a cidadania ameaçada. In: Teias, Rio de Janeiro, ano 2, n. 3. 2001. p. 1-10. Disponível em:
https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23874. Acesso em: 20 fev 2022.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MEDINA, Jorge Lellis Bomfim. Gêneros jornalísticos: repensando a questão. In: Revista Symposium. Recife, Ano 5, n. 1. 2001. p. 45-55.
MOÇAMBIQUE, Conselho de Ministros. Estratégia do Ensino Secundário Geral 2009 - 2015. Maputo: Conselho de Ministros, 2009.
NOGUEIRA, Sônia Maria; BASTOS, Neusa Maria Barbosa. Língua Portuguesa no Maranhão: Um percurso historiográfico do século XIX. In: Linha D’Água, 2005. p. 49-60.
Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/37262. Acesso em: 15 fev 2022.
NOGUEIRA, Sônia Maria. Língua Portuguesa no Maranhão do século XIX sob o enfoque historiográfico. São Luís: EDUEMA, 2015.
NOGUEIRA, Sônia Maria; IÓRIO, Patrícia Leite Di; ALMEIDA, Wemylla de Jesus. Consciência lusófona em “Uma política do idioma”, de Celso Cunha: uma análise historiográfica. In: Linha D’Água, São Paulo, v. 32, n. 2. 2019. p. 169-187. Disponível em:
https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/151457. Acesso em: 12 fev 2022.
NOGUEIRA, Sônia Maria. A sinonímia na sala de aula: livro didático de Língua Portuguesa do Brasil e de Angola em uma abordagem historiográfica. In: Cadernos de Linguística, v. 2, n. 4. 2021b. p. 1-24.
NOGUEIRA, Sônia Maria. Língua Portuguesa: o ensino em Portugal e no Brasil, na segunda metade do século XIX, em uma perspectiva historiográfica. São Luís: EDUEMA, 2021a.
PALMA, Dieli Vesaro; CASAGRANDE, Nancy dos Santos. Os princípios da análise historiográfica e a contribuição de Cristina Altman para a Historiografia da linguística no Brasil. In: Questões em historiografia da linguística: homenagem a Cristina Altman. São Paulo: Pá de Palavra, 2020. p. 74-93. Disponível em:
https://cedoch.fflch.usp.br/livro-questoes-em-historiografia. Acesso em: 26 fev 2022.
PERFEITO, Alba Maria. Leitura e análise lingüística: Editoriais. In: CELLI - Colóquio de Estudos Linguísticos e Literários. In: Anais CELLI, Maringá, 2009. p. 1112-1124. Disponível em:
http://www.ple.uem.br/3celli_anais/trabalhos/estudos_linguisticos/pfd_linguisticos/005.pdf.
Acesso em: 17 fev 2022.
PINTO, Rosalice. A heterogeneidade constitutiva e o ethos no editorial português. In: Calidoscópio, São Leopoldo, v. 2, n. 2. 2004. p. 25-32. Disponível em:
http://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6447. Acesso em: 16 fev 2022.
RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues; BARBOSA, Jacqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SÁ, Jorge de. A crônica. 3. ed. São Paulo: Ática, 1989.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos et al. Gêneros orais – Conceituação e caracterização. In: Anais do SILEL. XIV Simpósio Nacional de Letras e Linguística e IV Simpósio Internacional de Letras e Linguística. Uberlândia: EDUFU, vol. 3, n. 1. 2013. p. 1-8. Disponível em
http://www.ileel.ufu.br/anaisdosilel/pt/arquivos/silel2013/1528.pdf. Acesso em: 21 fev 2022.