EMERGENCY REMOTE TEACHING AND TEACHING WORK: VOICES OF UNIVERSITY TEACHERS

Authors

  • Maria Lúcia Serafim Universidade Estadual da Paraíba - UEPB
  • Manassés Morais Xavier Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Fábio Marques de Souza Universidade Estadual de Campina Grande - UEPB

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2022v11i3p243-257

Keywords:

Dialogical Theory of Language, Emergency Remote Teaching, Teaching work, University education

Abstract

Considering the outbreak of a pandemic by COVID -19 in 2020, the teaching work needed to combine drastic changes from face-to-face to remote teaching, not being different for the academic context. The objective is to analyze, through the teachers’ voice, the effects that Emergency Remote Teaching had on the (re)formation of their practices in their work practice when facing the pandemic challenge in the years 2020 and 2021. It is based on the principles of the Dialogical Theory of Language in Bakhtin and the Circle.The participants are professors of the Licentiate in Letters courses at two public universities, located in the city of Campina Grande, State of Paraíba. Methodologically, it has a qualitative, interpretive approach, with a descriptive nature. The results indicate by the teachers' answers, that even in the midst of tensions, Emergency Remote Teaching contributed to thinking about the (re)formation of teaching practices in the horizon of the academic context.

Keywords: Dialogical Theory of Language. Emergency Remote Teaching. Teaching work. University education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Lúcia Serafim, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutoranda em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande. Professora efetiva no Departamento de Educação, Centro de Educação da Universidade Estadual da Paraíba.

Manassés Morais Xavier, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Professor na Unidade Acadêmica de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande

Fábio Marques de Souza, Universidade Estadual de Campina Grande - UEPB

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor no Departamento de Letras e Artes e no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba. Professor no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande.

References

AMIGUES, René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In.: MACHADO, Anna Rachel. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: EDUEL, 2004, p. 24-48.

AMORIM, Marília. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa Editora, 2004.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 3.ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017, [1920-24].

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Bocharov. São Paulo: 34, 2017 [1970-71].

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich.Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016 [1952-53].

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 6ª ed. – São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BRAIT. Beth. Alguns pilares da arquitetura bakhtiniana. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin: Conceitos-Chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2020.

BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. In: Diário Oficial da União. Disponível em: https://www.in.gov.br/ en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 19 de março de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. In: Diário Oficial da União,. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117- de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 08 maio 2020.

Faraco, Alberto Carlos. Linguagem & diálogo: as ideias linguisticas do círculo de Bakhtin / Carlos Alberto Faraco. - São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

HODGES, Charles; TRUST, Torrey; MOORE, Stephanie; BOND, Aaron; LOCKEE, Barb. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. In: Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, escribo.com/revista v. 2, 2020.

MOITA, Luis Paulo da Moita. Pesquisa interpretativista em lingüística aplicada: a linguagem como condição e solução. In: DELTA, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-383, 1994.

MARSHALL, Catherine.; ROSSMAN, Benjamin. Designing Qualitative Research. London: Sage Publications, 2006.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NEVES, Inajara de Sales Viana. Condições de trabalho docente no ensino superior na rede privada na modalidade educação a distância. 2011, 203 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

Perrenoud Philippe. Ensinar : Agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. Porto: Afrontamento, 2003.

VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. In: Valentin Volóchinov. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2. Ed. São Paulo: 34, 2018 [1929].

Published

2022-10-31 — Updated on 2023-02-09

Versions