VOZES DOCENTES SOBRE A TRANSPOSIÇÃO INFORMÁTICA NO ENSINO REMOTO

Authors

  • Lucas Ribeiro de Morais Universidade Federal de Campina Grande
  • Edmilson Luiz Rafael Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0001-8641-3225

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2023v12i1p178-198

Keywords:

Ensino da língua portuguesa, Pandemia, Tecnologia da Informação e da Comunicação, Transposição Didática, Transposição Informática

Abstract

ABSTRACT: In this article, we aim to investigate challenges and possibilities of Computational Transposition in Portuguese Language teaching, from the voice of teachers. Given the challenges of the Emergency Remote Teaching period, caused by the COVID-19 pandemic, we heard twelve teachers in virtual interviews and an online questionnaire. We concluded that most of the challenges encountered came from the External Universe of the Computational Transposition and the possibilities were mostly found in the Interface, with complements from the External Universe. We believe that discussions of this research can contribute to a positive path for our teaching, especially involving Digital Information and Communication Technologies.

Keywords: Computational Transposition. Portuguese language teaching. Pandemic. Information and Communication Technology. Didactic transposition.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Edmilson Luiz Rafael, Universidade Federal de Campina Grande

Tem Graduação em Licenciatura Plena Em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1989), mestrado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1993) e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professor Titular de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Linguagem e Ensino - UFCG. Tem experiência na área de Linguística e de Linguística Aplicada, com ênfase em Ensino Aprendizagem de Língua Portuguesa na Educação Básica e foco nos seguintes objetos de estudo: prática escolar de ensino de língua e formação de professores.

References

ABAR, Celina Aparecida Almeida Pereira. Educação Matemática na Era Digital. Revista Iberoamericana de Educación Matemática. 2011. Disponível em: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2011/27/union_027_006.pdf. Acesso em: 11 mar. 2023.

BALACHEFF, Nicolas. Artificial Intelligence and Mathematics Education: Expectations and Questions. 14th Biennal of the Australian Association of Mathematics Teachers, 1993, Perth, Australia. p. 1-24.

BALACHEFF, Nicholas. La transposition informatique – Note sur un nouveau problème pour la didactique. Grenoble: La pensée sauvage éditions, 1994.

CAIADO, Roberta Varginha Ramos. Novas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e o ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/3900. Acesso em: 11 mar. 2023.

CAMAS, Nuria; MANDAJA, Mônica; RIBEIRO, Renata; MENGALLI, Neli. Professor e cultura digital: reflexão teórica acerca dos novos desafios na ação formadora para nosso século, 2013. Disponível em https://on-line.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3834. Acesso em: 11 mar. 2023.

COELHO, Renata Torri Saldanha. Ensino a distância x Ensino remoto: diferenças e perspectivas futuras. In: SANTOS, Alexandre; BRAGGIO, Ana; SILVA, Rosangela (Org.). Educação em tempos de COVID-19. 1. ed. e-book. Toledo, PR: Instituto Quero Saber, 2020, 35- 67, p.

DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, Jorge & BARROS, Antonio (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2008. p. 62-83.

FERNANDES, Geraldo Wellington Rocha. Práticas Pedagógicas Mediatizadas: Delineando Caminhos para a Formação de Professores de Física na Modalidade à Distância. 260p. Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

RAFAEL, Edmilson Luiz. Reflexões em torno dos efeitos da transposição didática nas aulas de língua materna. Revista do GELNE, v. 4, n. 1, p. 1-5, 25 fev. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/9129/6483. Acesso em: 11 mar. 2023.

RÊGO BARROS, Flávio Rômulo Alexandre e CAIADO, Roberta Varginha Ramos. Língua portuguesa na Web 3.0: relações complexas de ensino por meio dos Recursos Educacionais Abertos (REAs). Entremeios: Revista de Estudos do Discurso. v. 15, jul.-dez. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321033102_LINGUA_PORTUGUESA_NA_WEB_30_RELACOES_COMPLEXAS_DE_ENSINO_POR_MEIO_DOS_RECURSOS_EDUCACIONAIS_ABERTOS_REAs. Acesso em: 11 mar. 2023.

ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana. (orgs.). Tecnologias para aprender, p. 15-29. São Paulo: Parábola, 2016.

Published

2023-05-13