A THEORETICAL/TEACHING MODEL OF THE GENRE PERSONAL REPORT

Authors

  • Marilúcia dos Santos Domingos Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
  • Gabriela Aparecida Vidotti Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-3267.2024v13i2p290-302

Keywords:

Gênero textual, Modelo teórico/didático de gênero, Relato pessoal

Abstract

This work aims to present a theoretical/didactic model of the personal report textual genre. The model is a tool that makes it possible to identify the elements that characteriza a genre. To this end, we took as our guide the genre didactic device developed by Barros (2012) and carried out bibliographic and exploratory research. The resolts highlighted the specificities of the gente, highlighting: the social funcrion of documenting and memorizing human actions; belonging to different social spheres of language; the social role of its authors; intended recipients; flexible atructure; the predominant verbal tenses, as well as the aspects that constitute textual cohesion, the type of language and the type of discourse used.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marilúcia dos Santos Domingos, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Professora do Mestrado Profissional em Letras – PROFLETRAS (UENP. Pesquisadora do Grupo de pesquisa “Diálogos linguísticos e ensino: saberes e práticas (CNPQ/UENP).

Gabriela Aparecida Vidotti, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Published

2024-08-19