PEDAGOGICAL PRACTICE AND HUMANIZING DIDACTIC: PAULO FREIRE MATERIALITY ASSUMPTIONS

Authors

  • Maria Margarete Sampaio de Carvalho Braga State University of Ceará (UECE). Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC / SP)
  • Maurício Cesar Vitória Fagundes Federal University of Paraná - UFPR - Setor Litoral - Matinhos. UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i2p524-549

Keywords:

Pedagogical Practice. Teaching Practice. Humanizing Didactics. Pedagogy of Paulo Freire.

Abstract

With the objective of announcing actions and relationships that contribute to the construction of a humanizing didactics in basic and higher education, via participatory pedagogical practices. Two institutions, one of elementary education and one of higher education, were used as an empirical field. The study is based on two qualitative researches of the ethnographic type, which used semi-structured interviews, participant observation and analysis of documents for the collection of the empiric study. Freire (1978, 1982, 2002, 1988, 2000, 2007, 2001, 1996, 1984); Shör and Freire (1986) and Freire and Faundez (1985) were the theoreticians who supported the analyzes of school/university-society relations, teaching-research-learning, popular knowledge-learned knowledge, content-form, elements of a Humanizing Didactics, from Freirean matrix. It was possible to perceive that participatory practices were successful in both levels of education, in movements that students assume the condition of social subjects, constructing and re-constructing the bases that can support humanizing didactics, to support the assumption of their social roles as collective subjects, with the capacity to read reality, to interrogate oneself and to interrogate it, performing a transforming praxis

Author Biographies

Maria Margarete Sampaio de Carvalho Braga, State University of Ceará (UECE). Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC / SP)

Doctor in Education, Federal University of Pernambuco (UFPE). Professor at the State University of Ceará (UECE) - Fortaleza - Brazil. Currently, she is a postdoctoral fellow in the Postgraduate Program: Curriculum of the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC / SP). Member of the Paulo Freire Center and Paulo Freire Chair, based at UFPE. Integrates the Freireana Network of Researchers, linked to the Paulo Freire Chair of PUC / SP. Graduate Postdoctoral fellow at CNPq.

Maurício Cesar Vitória Fagundes, Federal University of Paraná - UFPR - Setor Litoral - Matinhos. UNICAMP

Doctor of Education from UNISINOS. He currently holds postdoctoral degrees at UNICAMP. Associate Professor at the Federal University of Paraná - UFPR - Setor Litoral - Matinhos - PR - Brazil. Teacher of the Post-Graduate Program in Education: Theory and Practice of Teaching. Professor of the Professional Master's Degree in Environmental Sciences Teaching. Leader of the Research Group University School. Integrates the Freireana Network of Researchers, linked to the Paulo Freire Chair of PUC / SP.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 19. ed. Lisboa: Edições 70, 2008.

BRAGA, Maria Margarete Sampaio. Prática pedagógica docente-discente: traços da pedagogia de Paulo Freire na sala de aula. Recife: Editora UFPE, 2015.

FAGUNDES, Maurício Cesar Vitória. Universidade e Projeto Político-Pedagógico: diálogos possíveis fomentando formações emancipatórias. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, UNISINOS, São Leopoldo, RS, 2009.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SALES, Josete de Oliveira Castelo Branco; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho; FRANÇA, Maria do Socorro Lima Marques. Didática e docência: aprendendo a profissão. 3. ed. Brasília: Liber Livro, 2014.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registro de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.______.Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

______. Extensão ou comunicação? 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

______. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1988.

______. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 10. ed. São Paulo: Editora Olho d’Água, 2000.

______. Educação como prática da liberdade. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

______. A educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

_____. Criando métodos de pesquisas alternativas: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1984. p. 34-41.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

SANTIAGO, Maria Eliete. Campo Curricular, Prática Pedagógica e Pedagogia Freireana. Revista de Educação da AEC. Brasília: AEC, Nº 142, 2007, p. 28-40.

SAUL, Alexandre. Prática teatral dialógica de inspiração freireana: uma experiência na escola, com jovens e adultos. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado) - PUC/SP, São Paulo, 2011.

SHÖR, Ira; FREIRE, Paulo. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

SOUZA João Francisco de. Prática pedagógica e formação de professores. In: BATISTA NETO, José; (org.). Prática pedagógica e formação de professores. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.

VEIGA, Ilma Passos A. (Org.). Repensando a Didática. Campinas: Artes Médicas, 1998.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artigos