Employee engagement in humanized service: the case of a technology company

Authors

  • Daniela Duarte Silva Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Dannyela da Cunha Lemos Universidade do Estado de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-0221-1616

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v15i2.62323

Keywords:

Customer service, Human Resources, People Management

Abstract

Customer service in the corporate environment has changed over time, whether due to technology gains or changes in behavior and consumption patterns. The purpose of this study was to analyze the engagement of employees for the humanized service in a technology company. It is constituted as a case study, fitting in the analytical and interpretative classification, of exploratory search of data. The results obtained indicate the possibility of reinforcing organizational support practices so that the evolution of the management system follows the growing complexity of the organizational environment, contributing to greater employee engagement.

References

Adams, P., & Mylander, M. (2002). A terapia do amor. Rio de Janeiro: Mondrian.

Almeida, Gustavo de Oliveira; Mahecha, Yamile Lined Ramos. (2020). Curso Experiência do Cliente. Fundação Getúlio Vargas.

Bakker, AB, Albrecht, SL, & Leiter, MP (2011). Questões-chave sobre engajamento no trabalho. Jornal europeu de trabalho e psicologia organizacional , 20 (1), 4-28.

Bakker, AB, Albrecht, SL, & Leiter, MP (2011). Engajamento no trabalho: novas reflexões sobre o estado da situação. Jornal europeu de trabalho e psicologia organizacional , 20 (1), 74-88.

Belle, SM, Burley, DL e Long, SD (2015). Onde eu pertenço? Experiência de pertencimento organizacional de teletrabalhadores de alta intensidade. Desenvolvimento de Recursos Humanos Internacional , 18 (1), 76-96.

Bento, Luciene de Lucena; Leite, Márcia Maria Leite. (2018) Gestão da Qualidade com Foco no Atendimento ao Cliente: Estudo Realizado na Cidade de Mauriti-CE. Id on Line Rev.Mult. Psic., vol.12, n.42, p. 761-778. ISSN: 1981-1179.

Kahn, WA (1990). Condições psicológicas de engajamento pessoal e desengajamento no trabalho. Academy of Management Journal , 33 (4), 692-724.

Kim, JK e LePine, JA (2019). Engajamento dos Funcionários: O Passado, o Presente e o Futuro. O Manual SAGE de , 371.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2023). Princípios de marketing. Bookman Editora.

Madruga, R. (2018). Gestão do relacionamento e customer experience: a revolução na experiência do cliente. São Paulo: Atlas.

Maylett, T. (2020). Engajamento magic: as cinco chaves para o engajamento de Pessoas, Líderes e Organizações. Ornitorrinco.

Martinelli, L. A. S., Fonseca, V. D., & Silva, W. D. (2010). Engajamento profissional em call centers: Uma análise baseada na teoria dos eventos afetivos. Anais do Encontro Nacional da ANPAD.

McDonald, M., & Rogers, B. (2019). KAM-Key Account Management: Como gerenciar os clientes estratégicos da sua empresa para vender mais e melhor. Autêntica Business.

Milman, G. (2019). Atendimento digitalmente humano: uma nova abordagem no atendimento ao cliente.

Nogueira, A. P. S., & Oliveira, Á. D. F. (2022). Impacto da Percepção de Suporte Organizacional e Capital Psicológico no Bem-Estar no Trabalho. Psicologia: Ciência e Profissão, 42.

Osborne, S. & Hammoud, MS (2017). Envolvimento eficaz dos funcionários no local de trabalho. Jornal Internacional de Gestão e Tecnologia Aplicada , 16 (1), 4.

Pereira, E. J. G. F., & da Cunha, P. H. B. (2022). A Gestão da Comunicação no Atendimento ao Cliente. Boletim do Gerenciamento, 28(28), 42-53.

Porto, J. B., Oliveira-Silva, L. C., & Martins, E. C. (2019). Quanto mais melhor? O efeito da compatibilidade pessoa-trabalho no engajamento. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, 19(4), 827-835.

Sausen, J. D. F. C. L., Baggio, D. K., Brizolla, M. M. B., Baggio, A. F., & Roveda, T. S. (2019). Gestão humanizada aplicada aos princípios e práticas cooperativistas: estudo de caso em uma agência SICREDI. DRd-Desenvolvimento Regional em debate, 9, 563-582.

Salanova, M., & Schaufeli, W. (2009). El engagement en el trabajo: cuando el trabajo se convierte en pasión. Alianza Editorial; Madrid.

Sachet, A. S. (2020). A qualidade de atendimento como instrumento de desenvolvimento organizacional: um estudo de caso no setor malheiro de Farroupilha/RS.

Sisodia, R., Wolfe, D. B., & Sheth, J. (2019). Empresas humanizadas: pessoas, propósito, performance. Tradução Silvia Morita.

Schaufeli, W. B. (2013). What is engagement? In C. Truss, K. Alfes, R. Delbridge, A. Shantz, & E. Soane (Eds.), Employee Engagement in Theory and Practice. London: Routledge.

Schaufeli, WB, & Bakker, AB (2004). Exigências de trabalho, recursos de trabalho e sua relação com burnout e engajamento: um estudo multi-amostra. Jornal de Comportamento Organizacional: O Jornal Internacional de Psicologia e Comportamento Industrial, Ocupacional e Organizacional, 25 (3), 293-315.

Vance, RJ (2006). Engajamento e comprometimento dos funcionários. Fundação SHRM , 1 , 1-53.

Zeithaml, V. A., Bitner, M. J., & Gremler, D. D. (2014). Marketing de serviços-: a empresa com foco no cliente. Amgh Editora.

Published

2025-05-05

How to Cite

Silva, D. D., & Lemos, D. da C. (2025). Employee engagement in humanized service: the case of a technology company. Revista De Carreiras E Pessoas, 15(2), 228–250. https://doi.org/10.23925/recape.v15i2.62323