Looking and Reading: Verbal-Visuality from a Dialogical Perspective

Authors

  • Beth Brait PUC-SP/USP

Keywords:

Verbal-Visuality, Dialogical Analysis, Identities, Otherness

Abstract

This article contributes to the ongoing research on Bakhtin and the Circle’s possible contribution to the reading, the analysis and the interpretation of different modes of meaning production and meaning effect from texts whose main mark is the constitutive verbal-visual relation, that is, the articulation between the linguistic dimension – whether oral or written – and the image. If separate studies on the verbal dimension or the visual dimension have a long and respectful tradition in several knowledge areas, currently presenting expressive and rigorous studies, the verbal-visual language condition also stands in a place of privilege today as a recurrent social, cultural and discursive production and, thus, as a study object per se. Therefore, this article aims to focus on some texts from different genres, stemming from different spheres, in which the verbal-visual articulation, woven in the instance of production, deliberately works as a project of meaning production and meaning effect, be it logical, ideological, emotional or otherwise, interwoven by a face-to-face dialogue in which confronted otherness summons for subject and object memories, promoting new identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Beth Brait, PUC-SP/USP

Elisabeth Brait, assinatura Beth Brait, é crítica, ensaísta, professor associado da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e professor associado aposentado da Universidade de São Paulo. Graduação em Letras pela Universidade de São Paulo (1971); doutorado em Lingüística pela Universidade de São Paulo (1981); livre-docência em Lingüística pela Universidade de São Paulo (1994); pós-doutorado na École des Hautes Études en Sciences Sociales - Paris/França. É pesquisadora nível 1 do CNPq e assessora da CAPES, do CNPq e da FAPESP. Coordenadora do PEPG em LAEL-PUC-SP; presidente da ANPOLL (gestão 2004-2006). É autora das obras A personagem (Ática, 1985), Ferreira Gullar (Abril, 1981), Guimarães Rosa (Abril, 1983), Gonçalves Dias (Abril, 1983), Ironia em perspectiva polifônica (Ed. da Unicamp, 1996); co-autora, com Negrini e Lourenço, das obras didáticas Encontro com a linguagem (Atual, 1977, 3 volumes) e Aulas de Redação (Atual, 1980); colaboradora nas obras coletivas Uma introdução a Bakhtin (Hatier, 1988), Análise de textos orais (FFLCH, 1993), Dialogismo, polifonia e intertextualidade (EDUSP, 1994), Do inteligível ao sensível (EDUC, 1995), Diálogos com Bakhtin (Ed. da UFPR, 1996), O Discurso oral culto (Humanitas, 1997), Formando uma sociedade leitora (Ed. Universidade de Passo Fundo,1999), Fundamentos e dimensões da análise do discurso (NAD/Carol Borges Editora, 1999), Espaços da linguagem na educação (Humanitas, 1999), Gusti e disgusti. Sociosemiotica del quotidiano (Texto & Immagine, 2000), A prática de linguagem em sala de aula (Mercado de Letras/Educ, 2000), Os discursos do descobrimento (Edusp/Fapesp, 2000), Linguagem e Trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França (Cortez, 2002), dentre outros. É organizadora dos livros Bakhtin, dialogismo e construção do sentido (Ed. da Unicamp, 1997), O sertão e os sertões (Editora Arte e Ciência, 1998), Imagens do Brasil: 500 Anos, com Neusa Bastos, (EDUC, 2000), Estudos enunciativos no Brasil: histórias e perspectivas (Pontes/FAPESP, 2001), Bakhtin: conceitos-chave (Contexto, 2005) e Bakhtin outrosconceitos-chave (Contexto, 2006). Foi crítica militante de literatura no Jornal da Tarde e outros periódicos paulistas durante as décadas de 70 e 80. Dentre as atividades editoriais destacam-se a participação em vários conselhos e comissões editoriais de periódicos científicos, caso da Revista da ANPOLL - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística - e do Conselho Editorial da Editora Humanitas da FFLCH/USP (1995 -2002); e a coordenação das coleções Lendo e Documentos da Atual Editora (década de 1980) e da Área Linguagens e Códigos, da coleção didática das Escolas Associadas Pueri Domus (desde 2001: 24 fascículos publicados). Colaboradora da Revista Língua Portuguesa.

Published

2013-11-29

How to Cite

Brait, B. (2013). Looking and Reading: Verbal-Visuality from a Dialogical Perspective. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 8(2), Port. 43–66 / Eng. 42. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568

Issue

Section

Articles