Ethics in the Bakhtinian Perspective and in Critical English Language Teacher Education: a Practicum Experience

Authors

  • Viviane Pires Viana Silvestre Universidade Estadual de Goiás
  • Carla Janaína Figueredo Universidade Federal de Goiás
  • Rosane Rocha Pessoa Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Ethics, Bakhtinian foundations, Critical language teacher education, Practicum

Abstract

In this paper, we aim to establish a dialogue between Bakhtinian foundations and critical language teacher education, mainly regarding the concept of ethics. We analyse the discursive practices of three language student-teachers about the work developed with the film Beyond the Blackboard during their English Practicum I lessons. The study indicates the relevance of Bakhtin’s theoretical framework on ethics for the area of Critical Language Teacher Education, especially because it is understood that the student-teacher needs to problematize his/her own concepts, perceive the responsibility of his/her actions, and take his/her role as an agent for change.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Viviane Pires Viana Silvestre, Universidade Estadual de Goiás

Mestre em Letras e Linguística. Professora Assistente do Curso de Letras Português/Inglês da Universidade Estadual de Goiás, especificamente da área de inglês, nas disciplinas de língua inglesa e estágio supervisionado. Doutoranda em Letras e Linguística na Universidade Federal de Goiás.

Carla Janaína Figueredo, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Letras e Linguística e Professora Adjunto 3 da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. Atua na graduação em Letras Inglês e no programa de pós-graduação em Letras e Linguística - nível mestrado e doutorado. É também vice-coordenadora do Departamento de Línguas Estrangeiras da Faculdade de Letras.

Rosane Rocha Pessoa, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Estudos Linguísticos e professora associada da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. Pertence ao Departamento de Línguas Estrangeiras e atua na graduação em Letras Inglês e no programa de pós-graduação em Letras e Linguística - nível mestrado e doutorado da UFG.

Published

2015-07-05

How to Cite

Silvestre, V. P. V., Figueredo, C. J., & Pessoa, R. R. (2015). Ethics in the Bakhtinian Perspective and in Critical English Language Teacher Education: a Practicum Experience. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso , 10(2), Port. 115–134 / Eng. 126. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/22135

Issue

Section

Articles