Ethics in the Bakhtinian Perspective and in Critical English Language Teacher Education: a Practicum Experience

Authors

  • Viviane Pires Viana Silvestre Universidade Estadual de Goiás
  • Carla Janaína Figueredo Universidade Federal de Goiás
  • Rosane Rocha Pessoa Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Ethics, Bakhtinian foundations, Critical language teacher education, Practicum

Abstract

In this paper, we aim to establish a dialogue between Bakhtinian foundations and critical language teacher education, mainly regarding the concept of ethics. We analyse the discursive practices of three language student-teachers about the work developed with the film Beyond the Blackboard during their English Practicum I lessons. The study indicates the relevance of Bakhtin’s theoretical framework on ethics for the area of Critical Language Teacher Education, especially because it is understood that the student-teacher needs to problematize his/her own concepts, perceive the responsibility of his/her actions, and take his/her role as an agent for change.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Viviane Pires Viana Silvestre, Universidade Estadual de Goiás

Mestre em Letras e Linguística. Professora Assistente do Curso de Letras Português/Inglês da Universidade Estadual de Goiás, especificamente da área de inglês, nas disciplinas de língua inglesa e estágio supervisionado. Doutoranda em Letras e Linguística na Universidade Federal de Goiás.

Carla Janaína Figueredo, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Letras e Linguística e Professora Adjunto 3 da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. Atua na graduação em Letras Inglês e no programa de pós-graduação em Letras e Linguística - nível mestrado e doutorado. É também vice-coordenadora do Departamento de Línguas Estrangeiras da Faculdade de Letras.

Rosane Rocha Pessoa, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Estudos Linguísticos e professora associada da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás. Pertence ao Departamento de Línguas Estrangeiras e atua na graduação em Letras Inglês e no programa de pós-graduação em Letras e Linguística - nível mestrado e doutorado da UFG.

Published

2015-07-05

How to Cite

Silvestre, V. P. V., Figueredo, C. J., & Pessoa, R. R. (2015). Ethics in the Bakhtinian Perspective and in Critical English Language Teacher Education: a Practicum Experience. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 10(2), Port. 115–134 / Eng. 126. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/22135

Issue

Section

Articles