Between the Sensible and the Intelligible: A Semiotic Reading of the Episode The National Anthem of the Series Black Mirror

Authors

Keywords:

Sociosemiotics, Regimes of interaction and meaning, Regimes of visibility, Black Mirror

Abstract

This paper proposes an articulation between the theoretical models of regimes of interaction and meaning and regimes of visibility. Complementarily, it also mobilizes the concepts of union and contagion – part of Eric Landowski’s sociosemiotics, aiming at understanding the relationships between the sensible and the intelligible in the engenderment of meaning in the episode The National Anthem of the British series Black Mirror. This proposition proves thereby to be fruitful, since it allows demonstrating the overlaps and passages from a regime based on the intelligible (manipulation) to a regime based on the sensible (adjustment). Based on the syntax of seeing, it introduces a new regime of interaction through the various possibilities between wanting-to-see and wanting-to-be-seen. Finally, the paper also poses the problem of the point of view regarding accident and programming. It is possible to observe that the presence of the spectator, at a given point in the syntagmatic chain, that is, being-able-to-see or being-able-not-to-see as regards these two regimes, can make emerge either one of the regimes of interaction and meaning, which are characterized, respectively, by the sensible and the intelligible.

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Author Biography

Conrado Moreira Mendes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC/MG

Doutor em Semiótica e Linguística Geral pela Universidade de São Paulo (2013), tendo realizado estágio doutoral de um ano na Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis, França (2011-2012). Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009) e Bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela mesma Instituição (2006). É Professor Adjunto I da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), lotado no Departamento de Comunicação Social. É docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da PUC Minas, tendo sido aprovado em Processo de Seleção Interna em 2017 (Edital 003/2017). Atualmente é professor dos cursos de Publicidade e Propaganda (Coração Eucarístico e Praça da Liberdade) e Relações Públicas (campus Coração Eucarístico). Foi professor do curso de Publicidade e Propaganda, campus Poços de Caldas, de 2013 a 2017, tendo sido efetivado por meio de Concurso (Processo de Seleção Externa de Docentes - Edital Nº 046/2015), em 2015. É líder do Grupo de Pesquisa em Estudos Comunicacionais (GPEC) certificado pelo CNPq, da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. É pesquisador do grupo de pesquisa certificado pelo CNPq Semiótica: modelos teóricos e descritivos (USP), liderado pelos Profs. Drs. Luiz Augusto de Moraes Tatit e Ivã Carlos Lopes. Foi Editor-Convidado da Revista Estudos Semióticos (ISSN 1980-4016), entre 2011 e 2013, publicação semestral em meio eletrônico do Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística Geral da Universidade de São Paulo. Atua principalmente nas seguintes áreas: Semiótica Discursiva e Comunicação. É organizador da obra 'Em torno do acontecimento: uma homenagem a Claude Zilberberg' (Appris, 2016), juntamente com Glaucia Muniz Proença Lara. 

Published

2019-03-23

How to Cite

Mendes, C. M. (2019). Between the Sensible and the Intelligible: A Semiotic Reading of the Episode The National Anthem of the Series Black Mirror. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 14(2), Port. 128–149 / Eng. 134. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/37406

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