Social Evaluation as a Persuasive Resource in Political Discourses: Clinton vs. Trump

Authors

Keywords:

Systemic-Functional Linguistics, Social evaluation, Critical Discourse Analysis, Appraisal, Pragmatics

Abstract

Political changes have been intensifying debates about how certain discourses set agendas and influence voters. In this scope, Critical Discourse Analysis, Systemic-Functional Linguistics, and together with the theoretical and methodological framework of Appraisal have proved to be successful in investigating ideology in texts, as well as addressing topics such as political polarization. Therefore, this research aims to analyze the Appraisal’s social evaluation as an ideological and persuasive device in Clinton-Trump nomination speeches in 2016. Outcomes raise awareness over rhetorical strategies that can lead voters to the preference of certain sets of values & beliefs. Results revealed that then-candidates used different strategies to persuade electors by constructing negative (Trump) and positive (Clinton) ideological discursive approaches by applying social evaluation as a pivotal rhetorical strategy in those speeches.

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Author Biography

Ulisses Tadeu Vaz de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Ulisses Oliveira é Doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-Sao Paulo) e possui Mestrado na mesma área pela mesma universidade. Atualmente, atua como professor na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), onde leciona disciplinas correlatas às áreas de Língua Inglesa e Linguística. Além disso, atua no curso de Pós-Graduação (PROFLETRAS) na UFMS, orientando alunos e ministrando disciplinas correlatas ao ensino de Língua Portuguesa. Ele foi professor na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Coordenador do LEP (Laureate English Program) da Laureate International Universities e professor de Inglês na Escola de Negócios na Universidade Anhembi Morumbi, onde ajudou na implementação e, mais tarde, esteve a cargo de desenvolver a disciplina de Inglês na Escola de Negócios e Hospitalidade. A Universidade Anhembi Morumbi é membro da Laureate International Universities e tem como um de seus objetivos principais a internacionalização. Ficou decidido, à época, que a implementação do curso de Inglês seria na modalidade híbrida blended learning. Durante esse período, Ulisses lecionou Inglês para Marketing, Administração, Comércio Internacional, Hospitalidade, Turismo e Relações Internacionais. Ulisses também realiza pesquisa na área de tandem learning, com enfoque em ICT na educação para disciplinas curriculares e ensino integrado de língua estrangeira e conteúdo para alunos de graduação. Na perspectiva da Linguística Sistêmico-Funcional, ele atua com pesquisas de interface entre literatura e línguística aplicada com enfoque na análise da transitividade, persuasão e ideologia. Ainda, Ulisses tem experiência em Filologia Portuguesa e estudos diacrônicos envolvendo cantigas medievais Galego-Portuguesas.

Published

2020-09-21

How to Cite

de Oliveira, U. T. V. (2020). Social Evaluation as a Persuasive Resource in Political Discourses: Clinton vs. Trump. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 15(3), Port. 204–235 / Eng. 210. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/45726

Issue

Section

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